Banner Historia

i de la Mitja Lluna Roja

Timeline CR - Media Luna

• 1828

Henry Dunant va néixer el 8 de maig de 1828 a Ginebra. De família influent, va ser un home dedicat als negocis.
  • 1859

El 24 de juny del 1859, dia en què l'exèrcit austríac s'enfronta amb el francès i el piemontès, els negocis el duen molt a prop de Solferino. Aquella nit va haver-hi gairebé 40.000 morts i Henry va observar com els ferits quedaven desatesos i morien. Ajudat per les dones dels pobles propers, s'esforça per socórrer-los sense cap distinció d'uniforme ni de nacionalitat.
  • 1862

Impressionat per aquest fet, el 1862 va plasmar les seves impressions al llibre "Record de Solferino", en què concep la idea de crear societats d'auxili en temps de pau "amb la finalitat de tenir cura dels ferits en temps de guerra per mitjà de voluntaris entusiastes i dedicats, perfectament qualificats per a la feina".
  • 1863

La seva idea va ser recollida per un grup de quatre ciutadans suïssos pertanyents a la Societat Ginebrina d'Utilitat Pública, que al costat de Dunant van ser coneguts més endavant com a "Comitè dels Cinc": Moynier, Dufour, Appia i Maunoir. Aquest comitè va impulsar les idees de Dunant i va donar origen, el 1863, al Comitè Internacional de la Creu Roja.
  • 1864

Amb el suport del Govern suís, aquest Comitè organitza una conferència diplomàtica el 8 d'agost de 1864 a Ginebra, en què participen 24 representants de 16 països europeus i observadors dels Estats Units. Dotze d'aquests estats signen el primer Conveni de Ginebra per protegir els militars ferits en campanya.
  • 1901

La tasca humanitària i de pacificació d'Henry Dunant va ser reconeguda el 1901 amb el primer Premi Nobel de la Pau.
  • 1921

Després de la Primera Guerra Mundial i en ocasió de la revisió dels Estatuts del Comitè Internacional de la Creu Roja (CICR), es va introduir en aquest document el primer enunciat formal dels Principis Fonamentals, que van ser la imparcialitat, la independència (política, religiosa i econòmica), la universalitat del moviment i la igualtat dels membres que la componen.
  • 1939-1945

La Segona Guerra Mundial és un conflicte veritablement global que requereix la prestació d'assistència humanitària a una escala fins aleshores inèdita. La guerra provoca la pèrdua més gran de vides civils de la història i planteja la pitjor amenaça per als principis humanitaris. L'Alemanya nazi comet genocidi, s'abusa dels presoners als camps de concentració a Europa i el Pacífic, hi ha bombardejos aeris massius i s'utilitzen, per primer cop, les armes nuclears.
  • 1946

Després de la Segona Guerra Mundial, durant la XIX reunió del Consell de Governadors de la Lliga —actual Federació Internacional de la Creu Roja— celebrada a Oxford el 1946, es va aprovar una Declaració en què es confirmen els 4 principis de 1921, complementats per 13 principis suplementaris, més 6 normes d'aplicació.
  • 1948

El 8 de maig se celebra per primera vegada el Dia Mundial de la Creu Roja i de la Mitja Lluna Roja per commemorar la data del naixement de Henri Dunant.
  • 1949

L'experiència de la Segona Guerra Mundial es tradueix en els Convenis de Ginebra de 1949. Mentre que els primers convenis protegien només els soldats ferits i els presoners de guerra, aquests instruments estipulen per primera vegada el deure de donar protecció específica als civils en situacions de conflicte internacional.
  • 1955

Jean Pictet, autor clau i artífex de la tasca del Comitè Internacional de la Creu Roja (CICR) als Convenis de Ginebra de 1949, considera quins són els valors i principis que defineixen el Moviment. Després de la publicació del seu llibre "Els principis de la Creu Roja", el 1955, el CICR i la Federació Internacional estableixen una comissió conjunta a la qual s'encomana la redacció del conjunt definitiu de principis operacionals.
  • 1965

El Moviment es reuneix a la XX Conferència Internacional a Viena (Àustria) i adopta una declaració on s'estableixen els set Principis Fonamentals: Humanitat, Imparcialitat, Neutralitat, Independència, Voluntariat, Unitat i Universalitat.
  • 1986

A la XXV Conferència Internacional del Moviment, que va tenir lloc a Ginebra el 1986, es va reafirmar la importància dels set Principis Fonamentals mitjançant la seva inserció al Preàmbul dels Estatuts del Moviment, així com en noves disposicions estatutàries que destaquen la responsabilitat de les Societats Nacionals pel que fa al seu respecte i difusió.
  • 1991- actualidad

Els principis substancials (Humanitat i Imparcialitat) i derivats (Neutralitat i Independència), nascuts i definits al si del Moviment Internacional de la Creu Roja i la Mitja Lluna Roja, han adquirit una nova dimensió amb el reconeixement per l'Assemblea General de les Nacions Unides com a consubstancials a l'acció humanitària. És a dir, cap activitat d'ajuda no ha de portar el qualificatiu 'humanitari' si no es fa d'acord amb aquests quatre principis. Aquest reconeixement es consagra a dues resolucions de l'Assemblea General.

Historia Cruz Roja Española

Història de la Creu Roja Espanyola

Timeline CRE

• 1863

Espanya, en l'àmbit humanitari, sempre va estar en primera línia. Així, en la creació de la Creu Roja, no va dubtar en cap moment en participar-hi i, el 1863, una representació espanyola va estar entre els 14 estats que van assistir a la Primera Conferència Internacional.
  • 1864

Espanya va ser la setena nació que el 1864 es va adherir al I Conveni de Ginebra. La Creu Roja s'organitza sota els auspicis de l'Orde Hospitalari de Sant Joan de Jerusalem i és declarada Societat d'Utilitat Pública. Els diferents governs de l'estat estan representats al si de la Creu Roja, que sempre ha actuat sota els Principis que inspiren la Institució.
  • 1870-1872

En una primera època i fidel als seus orígens, la seva actuació es va centrar en les intervencions humanitàries en cas de conflicte armat. Així, el 1870 va prestar ajuda humanitària en la guerra francoprusiana - va ser el primer enviament d'ajuda humanitària que feia la Creu Roja Espanyola - i el 1872 actuava per primera vegada directament en la Tercera Guerra Carlina.
  • 1881

En la seva constant adaptació a les necessitats derivades dels conflictes bèl·lics del colonialisme a l'Àfrica, el 1918 es produeix una forta expansió dels seus centres sanitaris i arriba a sumar prop de 36 hospitals. En un panorama de carències generalitzades en matèria sanitària, la xarxa de la Creu Roja va tenir un significat especial.
  • 1936 a 1939

Durant la Guerra Civil, del 1936 al 1939, va dur a terme una important activitat i, un cop finalitzada, va fer la repatriació dels espanyols que es trobaven a l'URSS. La valuosa experiència adquirida durant la guerra es va emprar en la intervenció davant dels desastres ocorreguts a tot el territori nacional. Es van assistir les víctimes dels incendis, inundacions, accidents de tota mena, etc.
  • 70s

L'organització va desplegar la xarxa de Llocs de Primers Auxilis a les carreteres de tot l'estat. També es van iniciar les tasques d'auxili al mar i en aigües interiors i el salvament de nàufrags, que a través de la Creu Roja del Mar esdevindria un dels serveis més coneguts i valorats per l'opinió pública.
  • 80s

Creu Roja Espanyola farà un salt rellevant, creix la seva activitat quantitativament amb noves accions i serveis que li donen un nou sentit. A partir de 1985 s'inicia una reorganització profunda amb la democratització de la institució, la potenciació de la participació del voluntariat, l'obertura cap a nous camps d'actuació, etc.
  • 90s

Es produeix la gran modernització i adaptació de l'organització a la societat, d'una banda, amb la consolidació de la intervenció social amb els col·lectius vulnerables, i de l'altra, l'espectacular increment dels programes internacionals que ha suposat un important increment dels recursos humans i materials dedicats a aquest àmbit. Reglament General Orgànic (29 de juliol de 1988). Aprovació d'uns nous estatuts (juny de 1997).

Si estás interesado en la historia de Cruz Roja