• Contacte
  • Intranet
  • Identifica't
  • Sala de Premsa

La Creu Roja recomana ‘alimentació conscient’ davant l’impacte de la inflació a la cistella de la compra. - Creu Roja Catalunya

Aplicacions anidades

Publicador de continguts

d’o
2022
14 d’octubre La Creu Roja recomana ‘alimentació conscient’ davant l’impacte de la inflació a la cistella de la compra.
  • A més de beneficiar la butxaca, s’evita el malbaratament, es fomenta el comerç de proximitat i es redueix l’impacte mediambiental.

La inflació ha impactat de ple a la cistella de la compra amb un augment del 13,8%  respecte a l'any anterior. Aquest fet limita a les famílies més vulnerables i amb menys recursos l'accés a una alimentació correcta, cosa contra la qual la Creu Roja lluita des de fa un any amb el seu projecte 'Alimentació conscient'. Amb aquest pla es promou la conservació correcta d'aliments , s'evita el malbaratament, s'ensenya a reutilitzar els aliments cuinats i no consumits i a triar els productes de temporada com a claus principals d'una alimentació saludable i sostenible.

Planificar la compra i seleccionar aliments de qualitat, sense necessitat que tinguin un cost elevat, són reptes que l’organització ha afrontat i ara consolida amb el seu projecte d'alimentació conscient.
Per aconseguir-ho, la pàgina web i les xarxes socials de la Creu Roja difonen cada setmana receptes amb productes de temporada, saludables i nutritivament rics que són fàcils de cuinar, i que inclouen postres o receptes d'aprofitament. Des de l'octubre del 2021 ja són més de 140 les receptes disponibles del projecte 'Alimentació conscient', que també compta amb un mapa nacional de botigues de granel, mercats de productors i tots els recursos per facilitar la introducció a una alimentació conscient.

Els productes saludables ja eren més cars que els poc aconsellables abans de l'augment de la inflació; tot i així, la diferència s'ha incrementat amb la pujada de preus. La carn, els ous o la llet són alguns dels productes que més han augmentat el preu durant aquest darrer any, juntament amb plats preparats, gelats o el sucre. Tots menys saludables que el peix, les fruites, les verdures, els cereals o les hortalisses i, per descomptat, els llegums, productes que la Creu Roja recomana prioritzar i que tenen un índex més baix d'increment de preus interanual. Tot es resumeix en una frase: “millor peix i llegums que carn, i millor llegums, verdures i fruites que peix”.

A més, es recomana reduir el consum de greixos, sucre, sal i ultraprocessats, responsables en gran part de l'obesitat i el sobrepès; galetes, brioixeria, snacks, refrescos i plats precuinats són els ultraprocessats més consumits al país, malgrat la seva relació directa amb les malalties cardiovasculars.

De manera paral·lela, la Creu Roja ha fet xerrades sobre alimentació saludable i activitats de sensibilització presencial i mitjançant xarxes socials amb les quals durant aquest primer any des del llançament del projecte s'ha arribat a més de 44.000 persones. A més, s'han fet tallers de capacitació i accions formatives o d'orientació en hàbits saludables alimentaris, seguiment de l'estat físic i pautes mèdiques i el lliurament de material informatiu a unes 5.000 persones.

La Creu Roja és conscient de la quantitat d'aliments que es desaprofiten cada any, i que els hàbits alimentaris que tenim a l'adolescència es mantenen al llarg de la nostra vida i prevenen malalties. Per això, es treballa amb totes les persones sobre la importància del consum responsable i saludable d'aliments, que juntament amb la ingesta recomanable d'aigua i el descans necessari ens permet estar més sans i augmenta les capacitats per estudiar o fer activitat física.

Consells per a una alimentació saludable

• El sector alimentari té l’obligació d’indicar en els seus envasos tota la informació sobre l'origen del producte, els ingredients, el distribuïdor… Només cal llegir l'etiqueta dels productes (o preguntar directament) per conèixer la composició i l'origen dels aliments. Això és important per tenir cura de la teva salut i saber quins productes són d'origen local. No et deixis endur per les campanyes de màrqueting o els noms i colors cridaners dels productes!

• Prepara amb antelació la llista de la compra amb allò que necessites segons el que hagis de cuinar. Les llistes (en paper o al mòbil) amb els ingredients i les racions que vols fer t'ajudaran. Moltes vegades comprem més productes que els que necessitem per no haver-ne fet cap planificació prèviament. Pren-te una estoneta per pensar el menú de la setmana abans d'anar a comprar!

• Diferencia entre data de caducitat i data de consum preferent per evitar el malbaratament alimentari i estalviar. No llencis aliments amb data de consum preferent passada sense comprovar que estan en bon estat i es poden consumir. Si ha passat una setmana des de la data de consum preferent d'un iogurt, està en perfectes condicions per ser consumit.

• Compra i menja productes de temporada. És bo per a la nostra salut, la nostra butxaca i el nostre entorn. Ens hem acostumat a trobar qualsevol fruita en qualsevol època, cosa que s'aconsegueix mitjançant la seva importació o cultiu en hivernacles i, per tant, genera residus i gasos d'efecte hivernacle. Coneix quin producte pertany a quina temporada i quines receptes hi podem fer. Quan tries comprar productes de temporada principalment, les fruites i verdures són més econòmiques i també tenen més qualitat nutricional.

• Compra productes de cultiu de proximitat, solen ser més econòmics, saborosos i nutritius. A més, contribuiràs a disminuir la contaminació i les emissions de gasos ja que es redueix  el transport. Comprant productes que han estat collits amb cura, prop de les nostres llars, també ajudem, a més, a enfortir el teixit econòmic de les nostres ciutats i barris.

• Ves a comerços que et permetin adquirir productes a granel, com ara llegums o cereals. Així evites l'envàs del producte i compres la quantitat que necessites. Ni més ni menys. Si també portes la teva pròpia bossa de roba a la compra, reduiràs l'impacte ambiental. Quan tries comprar als mercats municipals, sol haver-hi més varietat i també preus més econòmics.

• Evita productes processats. Són els pitjors per a la salut i la major part de les vegades per a la butxaca. Semblen econòmics, però en realitat no és així.

• Investiga les receptes tradicionals, el menjar de sempre. Això et permetrà també conèixer més sobre les nostres herències gastronòmiques i els productes tradicionals associats al lloc on vivim.

• Cuina amb calma, amor i consciència tot allò que afegeixes a la cassola. La cuina és una activitat creativa que et permet desconnectar per un moment de tot i passar una estona entretinguda innovant i creant al teu gust aquestes receptes. Dóna'ls el teu toc personal.

• Menys proteïna animal, més llegums. Ho diu la institució que més en sap: l'Organització Mundial de la Salut (OMS). I és que, segons l'organisme, la dieta sana inclou fruites, verdures, llegums, fruita seca, cereals i hortalisses. Està prohibida la carn? En absolut, però, això sí, es recomana reduir-ne o limitar-ne el consum per l'impacte mediambiental que també comporta. En qualsevol dels casos, també hauríem de prioritzar la qualitat davant la quantitat i la ramaderia extensiva davant la intensiva.

• No siguis superficial i dona'ls una oportunitat: compra fruites i verdures lletges: estaran saboroses i les salvaràs d'acabar a la galleda de les escombraries. No compris nous aliments fins que no acabis el que tens al rebost.

• Equilibri, sentit comú i, sobretot, molta consciència, per gaudir de la nostra gastronomia.

Comparte este artículo:

Actualidad Titulo Home