• Contacte
  • Intranet
  • Identifica't
  • Sala de Premsa

La Creu Roja a Catalunya ha atès més de 14.000 persones arribades des d’Ucraïna - Creu Roja Catalunya

Aplicacions anidades

Publicador de continguts

La Creu Roja a Catalunya ha atès més de 14.000 persones arribades des d’Ucraïna
de
2022
30 de març La Creu Roja a Catalunya ha atès més de 14.000 persones arribades des d’Ucraïna
  • L’organització ha allotjat més de 5.500 persones a diferents espais distribuïts en 29 municipis catalans des que va posar en marxa els diferents dispositius dins el programa d'acollida i integració del Ministeri d’Inclusió, Migracions i Seguretat Social.

• Els Equips de Sensibilització i Informació davant d'Emergències (ESIE) de Creu Roja Joventut han atès prop de 2.000 menors oferint-los activitats lúdiques i acompanyament emocional.

• El president de la Generalitat, Pere Aragonès, i la consellera d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge, han assistit avui a una sessió de treball sobre la resposta humanitària de la institució a la crisi d’Ucraïna.

Arran de la intensificació del conflicte a Ucraïna, la Creu Roja ha atès a Catalunya des del 5 de març 14.110 persones arribades d’aquest país i n’ha allotjat 5.535 a 29 municipis, en el marc del programa d'acollida i integració del Ministeri d’Inclusió, Migracions i Seguretat Social. Un total de 1.965 persones, entre voluntariat i equip tècnic, s’han mobilitzat per donar resposta a aquesta emergència.

Per tractar sobre la resposta humanitària de la institució a la crisi d’Ucraïna, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i la consellera d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge, han assistit aquest dimecres, 30 de març, a una sessió de treball a la seu de la Creu Roja a Barcelona, on hi ha participat l’equip que dirigeix l’emergència de tot Catalunya.

El president de la Creu Roja a Catalunya, Josep Quitet, ha destacat "la coordinació eficaç que hi ha amb les administracions públiques municipals i de l'estat i el Govern de la Generalitat de Catalunya i els diversos departaments, com el de Salut, Igualtat i Feminismes, Drets Socials i Educació en aquesta fase de contenció de l'emergència. En aquests moments, la Creu Roja està fent a Catalunya l'allotjament d'urgència a 5.335 persones refugiades ucraïneses i n'ha ateses 14.110 de les arribades."

Per la seva part, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha agraït la tasca de la Creu Roja i ha afirmat que el Govern està treballant per “enfortir i donar suport a  la xarxa d’administracions locals i als municipis per, coordinadament,  oferir una acollida en condicions i dignitat després de la primera fase de l’emergència”. Aragonès ha apuntat també que cal “canalitzar el suport de la ciutadania a través d’organitzacions que tenen l’expertesa, com és el cas de la Creu Roja”.

La consellera d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge, ha volgut “posar en valor el treball coordinat amb la Creu Roja des de la perspectiva de gènere, especialment important tenint en compte que bona part de les persones arribades són dones”  i ha assenyalat la necessitat d’un “treball conjunt entre administracions i organitzacions per identificar possibles casos de tràfic de persones i altres formes de violència”.

Al llarg del mes de març, l’organització ha desplegat dispositius especials d'acollida a Sants Estació, aeroport del Prat, Fira de Barcelona, seus de la Creu Roja, La Jonquera, Girona i Figueres per proporcionar  primera atenció d’urgència a les persones refugiades.  En aquests espais es fa el cribratge i derivació del trànsit cap a altres zones i s’ofereix orientació, acompanyament emocional i assessorament legal, trasllat a altres ubicacions i, si escau, allotjament d’urgència.

Pel que fa a l'atenció dels infants, els Equips de Sensibilització i Informació davant d'Emergències (ESIE) de la Creu Roja Joventut han atès 1.929 menors en aquests espais oferint–los activitats lúdiques i acompanyament emocional.

Durant aquest mes, la Creu Roja a Catalunya també ha donat resposta a més de 150 demandes d’informació a través de xarxes socials.

Intervenció amb les persones amb protecció temporal

Una part de les persones procedents d'Ucraïna tenen familiars o xarxa de contactes a casa nostra per allotjar-s’hi, per la qual cosa se'ls presta una primera atenció, suport en el trasllat (si ho necessiten) i assessoria legal per acollir-se a la protecció temporal d'acord amb la directiva de la Unió Europea. No requereixen, en general, atenció addicional.

D’altra banda, una altra part sí que necessita suport en allotjament i, en coordinació amb el programa d'Acollida i Protecció Internacional del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions, són derivades a recursos de la Creu Roja.

El sistema estatal d'acollida d’integració de persones beneficiàries i sol·licitants de protecció internacional s'articula en dues grans fases:  la primera consta de l'acollida a un centre i el seu objectiu és garantir tant la cobertura de les necessitats bàsiques com l'enfortiment de les competències personals per a una vida autònoma a la societat d'acollida, mitjançant el suport social, jurídic, psicològic, laboral o d'aprenentatge de l'idioma.

La segona part treballa la preparació per a l'autonomia i es posa en marxa sol o quan les persones han rebut una resolució favorable a la seva sol·licitud de protecció internacional. En aquest cas, encara que finalitzin la seva estada al dispositiu d'acollida, poden continuar necessitant suport per a la cobertura de les seves necessitats bàsiques, l'enfortiment de les seves competències i el seguiment del procés d'integració sociolaboral.

Mobilització del Moviment Internacional de la Creu Roja

Amb el desplaçament massiu de persones refugiades a altres països, totes les Creus Roges de països d'Europa s'estan abocant a l'acollida i assistència a les persones que arriben des d'Ucraïna, prestant atenció de primers auxilis, allotjament temporal, entrega d'aliments, aigua, articles de primera necessitat, assistència sanitària urgent, suport psicosocial, així com targetes SIM de telèfon perquè les persones puguin mantenir el contacte amb els familiars.

En aquest context, la Creu Roja ha fet, des de Catalunya, un enviament d'ajuda humanitària amb destinació a Hongria, on la Federació Internacional de la Creu Roja i la Mitja Lluna Roja hi té un magatzem regional des del qual distribueix l'ajut a la resta de països afectats per la crisi en funció de les necessitats detectades.

El comboi, enviat a principis de març, conté ajut per a més d’11.000 persones i consisteix en 1.913 kits de cuina familiar per a 5 persones, 1.600 mantes i 5.000 tendals plàstics per aïllar de la pluja i el fred. En total més de 42.000 kg de material humanitari per valor 129.080 euros. Aquest enviament s’afegeix als altres que s’han fet des dels magatzems de Madrid, Las Palmas de Gran Canària i València.

Ens trobem davant del moviment més gran de persones a Europa des de la Segona Guerra Mundial, en què ja s'han comptabilitzat més de 3’9 milions de persones que han abandonat el seu país d'origen. Més de 18 milions de persones (un terç de la població del país) necessita assistència humanitària a Ucraïna, o fora d'Ucraïna.

Comparte este artículo:

Actualidad Titulo Home