• Contacte
  • Intranet
  • Identifica't
  • Sala de Premsa

“Transformant el futur” 8 entitats presenten l’aliança per combatre la soledat no desitjada - Creu Roja Catalunya

Aplicacions anidades

Publicador de continguts

Actualitat
10 de desembre “Transformant el futur” 8 entitats presenten l’aliança per combatre la soledat no desitjada

• Fundacions, empreses i la Creu Roja impulsen l’aliança per identificar i intervenir en situacions d’aïllament social i, per tant, de risc d’exclusió social.

• Persones grans, joves, dones víctimes de violència masclista, famílies monoparentals són els col·lectius més exposats a aquesta problemàtica, que s’ha accentuat a causa de la pandèmia.

• Un 22% de persones a Espanya ateses per la Creu Roja han patit soledat de manera continuada en aquests dos últims anys. El 54% reconeix que la situación els ha afectat emocionalment.

Vuit fundacions, empreses i entitats socials han constituït l’aliança per combatre la solitud no desitjada en un pla pilot a Espanya. Formen part d'aquesta iniciativa: Aigües de Barcelona, ​​Fundació ”la Caixa”, Capgemini Espanya, Fundació Cellnex, Creu Roja, Fundació Pimec, Fundació Tecnologies Socials TECSOS i Vodafone.

L'aliança pretén dissenyar i implementar de forma col·laborativa amb actors privats d'àrees tan diferents com l'àmbit tecnològic, empresarial, social, de la gestió d'aigua, o de les telecomunicacions, diferents estratègies, accions, solucions i per abordar la problemàtica de la solució no desitjada i l'aïllament social utilitzant la tecnologia al servei de les persones per enfortir el model d'intervenció i la protecció social.

Han participat a la roda de premsa de presentació de l'aliança per combatre la solitud no desitjada, per part de la Creu Roja: Josep Quitet, President a Catalunya, Carlos Capataz, Director de Serveis Tecnològics Digitals de Creu Roja Espanyola, i Manel Górriz, Responsable d'Innovació a Catalunya Per part seva, com a partners de l'aliança, han intervingut: Felipe Campos, Conseller Delegat d'Aigües de Barcelona, ​​Isabel Ordoyo, Vice President Public Sector & health a Capgemini Espanya, Toni Brunet, Director d'Afers Públics i Corporatius de Cellnex i Patró de la Fundació Cellnex, la Montserrat Buisan Gallardo, Directora Corporativa de Programes Socials. Fundació “la Caixa”, Maria Àngels Benítez, Responsable de projectes i polítiques d'inclusió, Fundació PIMEC, Julián Andújar, Director Gerent de la Fundació Tecnologies Socials-TECSOS, Alejandro Carballo, Director Comercial d'Administracions Públiques de Vodafone Espanya a Catalunya.

Declaracions de les entitats

Felipe Campos, Conseller Delegat d'Aigües de Barcelona ha explicat que aquest programa de Creu Roja contra la soledat no desitjada “posa al servei de les persones la tecnologia, en aquest cas a través de la telelectura, implementada al 56% del parc total de comptadors, i la proximitat a l'atenció al client, per avançar cap a societats més sostenibles i justes”. Per a Felipe Campos, "aquest projecte serà possible gràcies a una aliança de diverses empreses de diferents àmbits i sectors, sempre amb el lideratge de l´entitat experta, Creu Roja, i mitjançant un procés de cocreació per trobar solucions conjuntes", ha indicat.

Isabel Ordoyo, Vice President Public Sector & health a Capgemini España, ha afirmat: “La nostra aportació al projecte se centra a potenciar l'energia humana a través de la tecnologia per garantir que els diferents col·lectius afectats, directament o indirectament, puguin evolucionar de manera sostenible. A la nostra companyia, apostem per les persones i la responsabilitat social. Som conscients que “ningú no pugui quedar enrere”, per la qual cosa venim temps treballant amb la problemàtica de la soledat no desitjada i l'aïllament social, i és evident que la transformació digital ens obre un ampli ventall d'oportunitats per fer front a aquest enorme repte, com són la Intel·ligència Artificial, Cloud, data i el disseny centrat en l'usuari”.

Toni Brunet, Director d'Afers Públics i Corporatius de Cellnex i Patró de la Fundació Cellnex ha manifestat que “ens sentim compromesos amb aquest projecte a través del qual es demostra el valor que poden aportar a la societat les telecomunicacions, especialment per a les persones que es troben en situacions de vulnerabilitat. En una societat cada cop més digital i connectada estem convençuts que l'accés a les xarxes de telecomunicacions s'ha convertit en un factor inclusiu i un servei bàsic com l'accés a l'aigua, el gas o l'electricitat especialment per reduir les bretxes digital , social o fins i tot territorial, que estan en molts casos a l'origen de la solitud no desitjada. I la nostra responsabilitat com a empresa també passa per aportar en la mesura del possible el nostre coneixement, recursos i experiència en aquest àmbit per combatre-la.”

Montserrat Buisan Gallardo, Directora Corporativa de Programes Socials. Fundació “la Caixa” ha destacat que “La Fundació ”la Caixa” posa la seva experiència de més de 100 anys en acció social al servei de la ciutadania per contribuir a millorar la qualitat de vida de les persones en situació de vulnerabilitat. Per complir aquest compromís i responsabilitat amb les persones que més ho necessiten, són essencials la flexibilitat i anticipació, els principis d'actuació que guien la nostra activitat i que ens permeten donar resposta als desafiaments socials de cada moment. La situació de solitud no desitjada que pateixen moltes persones és un dels principals reptes de la darrera dècada, al que dediquem projectes específics des del 2014 comptant amb col·laboradors de primer ordre com la Creu Roja. Estem segurs que la suma d’esforços és la millor manera d’”abordar aquests reptes amb excel·lència i eficàcia.”

Carlos Capataz, Director de Serveis Tecnològics Digitals de Creu Roja Espanyola, ha posat en relleu que “aquest procés de treball es va iniciar el desembre de 2020, quan des de Creu Roja es va detectar la necessitat d'abordar aquesta problemàtica social multifactorial o polièdric i es van iniciar accions de contacte amb diferents actors privats per presentar-vos la idea i la proposta d'iniciar aquest treball conjunt. Després d'un any de treball continuat, actualment ens trobem a la fase del desenvolupament tècnic d'un ventall de solucions per cobrir de manera integral les necessitats i els reptes detectats. L'objectiu és poder comptar amb un projecte marc integral que pugui ser presentat a les diferents convocatòries que s'aniran publicant properament en el marc dels Fons Europeus de Recuperació Next Generation de la Unió Europea.”

Maria Àngels Benítez, Responsable de projectes i polítiques d'inclusió, Fundació PIMEC ha posat en relleu la importància “col·laborar de manera transversal per visibilitzar i eradicar la soledat no desitjada i els entorns laborals són un focus més on prevenir”. Benítez ha afegit que des de PIMEC i la Fundació PIMEC “apostem per les segones oportunitats d'aquelles persones que no es troben en un moment fàcil de la seva carrera professional i, sens dubte, això va estretament vinculat a evitar, per tots els mitjans, que les persones estiguin en situacions d'aïllament no desitjat”. Finalment, ha destacat la formació com a “motor per avançar, sensibilitzar i aportar recursos que són imprescindibles abans situacions de soledat no desitjada.

Julián Andújar, Director Gerent de la Fundació Tecnologies Socials-TECSOS ha incidit que “la tasca de Fundació Tecnologies Socials-TECSOS és veure com la innovació i la tecnologia poden unir-se per contribuir a resoldre reptes socials. Davant del repte de la Solitud no desitjada la tecnologia aporta molt més que eficiència i eficàcia. La tecnologia humanitza, crea proximitat i calidesa connectant les persones amb el seu entorn i utilitzant tecnologies basades en la imatge, que permeten enriquir la comunicació i fer-la més humana. Cal empoderar les persones usuàries: les persones beneficiàries tenen un rol actiu i participen en els punts de trobada virtuals, creant llaços i xarxes d'ajuda passant de persones beneficiàries a persones voluntàries que ajuden altres persones. Finalment, hem d'augmentar l'autoestima i l'autoconfiança: acostant-los tecnologia com l'ús de tauletes o assistents de veu que els connecta amb la societat digital en què vivim. Per això cal dissenyar atenent criteris d'accessibilitat universal: que no deixem ningú enrere, dissenyant eines tecnològiques en què es vetllarà per la usabilitat (senzillesa, facilitat d'ús i l'accessibilitat), recolzant-nos en tecnologies com els assistents de veu.

Alejandro Carballo, Director Comercial d'Administracions Públiques de Vodafone Espanya a Catalunya, ha destacat que “des de Vodafone Espanya estem orgullosos de poder participar en un projecte com aquest, on gràcies a la tecnologia podem evitar situacions de soledat no desitjada. Les noves tecnologies digitals són fonamentals per ajudar a resoldre els problemes d'aïllament i solitud a la nostra societat, en particular amb la gent gran i els discapacitats. Una aliança entre companyies i institucions de primer nivell com aquesta que presentem avui és una de les claus per evitar circumstàncies com aquestes, que, com hem vist, són lamentablement més comunes del que es pot imaginar i complexes de detectar.

Vodafone és soci tecnològic de Creu Roja des de fa més de 20 anys, i junts hem desenvolupat conjuntament solucions de mobilitat pioneres al tercer sector. Com un dels partners tecnològics d'aquest projecte, aportem, a més de la capa de seguretat i connectivitat, el desenvolupament d'una plataforma intermèdia capaç d'integrar informació agregada i confidencial procedent de les diferents fonts disponibles. El que es tradueix a la capa analítica que ajudarà a predir i detectar situacions de risc de manera primerenca, prèviament i.

L’epidèmia silenciosa del segle XXI

L'aïllament social i la solitud no desitjada generada per la manca de teixit social, de suport continuat o d'accés a serveis comunitaris per la manca de recursos o habilitats, és una problemàtica social polièdrica que provoca situacions de vulnerabilitat i riscos en determinats col·lectius, podent causar efectes negatius en la salut física i mental de les persones generant, de vegades, un risc més gran de mortalitat.

En el context actual, marcat per l'impacte de la pandèmia de la COVID-19, les mesures de confinament aplicades per frenar la propagació han accentuat situacions d'aïllament, durant llargs períodes de temps, generant entre la població un increment de sentiments de solitud, angoixa, por, baix estat d’ànim, etc. A més, també s'ha aguditzat i ha causat un major impacte en la salut i el benestar emocional d'aquelles persones que ja es trobaven prèviament en una situació de soledat.

De fet, quant a salut emocional, les persones usuàries del Pla Creu Roja RESPON enfront dels efectes de la pandèmia, el 22,1% ha manifestat que ha patit solitud de forma continuada, mentre que el 54% ha sentit por a la malaltia, cosa que els ha afectat emocionalment.

La solitud no desitjada és considerada l'epidèmia silenciosa del segle XXI; una de les principals problemàtiques socials existents actualment i amb una projecció ascendent preocupant, que afecta diversos col·lectius de la societat i que requereix una detecció primerenca, així com del disseny i la implementació de respostes d'atenció i protecció social personalitzades i transformadores. a diferents nivells: individual, grupal i comunitari.

Què és la soledat no desitjada

És el sentiment subjectiu i mantingut en el temps que sorgeix quan una persona sent que no pot compartir les seves vivències amb algú més o no pot acudir a ningú quan es troba en una situació en què està en risc la seva vida, seguretat o benestar.

Es tracta d'una problemàtica social polièdrica, en què intervenen diversos factors condicionants i que provoca situacions de vulnerabilitat en les persones afectades, cosa que pot tenir efectes negatius en la salut física i mental de les persones i generar, de vegades, un risc més gran de mortalitat. Alguns dels factors condicionants d'aquest sentiment són: la persona (personalitat, estat de salut, educació, ingressos, gènere…), l'entorn físic (barreres arquitectòniques dins i fora del domicili, accessibilitat…), la xarxa social (funcionalitat social, enllaços, relacions, jubilació, viduïtat…), o la cultura i societat (polítiques socials, societat, modulation de la solitud recursos, attachement, comunitat, …) .

Algunes de les conseqüències de la solitud no desitjada poden ser de caràcter: física (tensió muscular, malalties), psicològica (dificultats cognitives, trastorns de l'estat d'ànim), social (pèrdua d'interès o dependència), ocupacional (sota rendiment).

També pot provocar situacions d'aïllament social, en les quals hi ha una mancança o una inexistència de relacions interpersonals significatives que pot resultar causa i conseqüència alhora d'una situació de solitud no desitjada. Alguns dels factors que augmenten el risc d'aïllament social són: la invisibilitat urbana de les persones, la despoblació de les zones rurals, les dificultats econòmiques i la desocupació o la bretxa digital, manca d'accés a recursos i competències digitals.

Col·lectius i públics objectius

Qualsevol persona pot patir solitud no desitjada o aïllament social, tant en l’àmbit urbà com rural, però atenent determinats condicionants, els col·lectius i persones que presenten més vulnerabilitat són:

• Gent gran, principalment per la involució de processos vitals, viscuts a través de les pèrdues de la seva xarxa social, capacitats físiques i/o mentals, així com l'accés a espais o recursos per als quals calen mitjans o habilitats digitals que impliquen pèrdua de la seva independència i autonomia.

• Famílies monoparentals o adults que viuen sols (solters, separats, etc.) amb càrregues físiques i emocionals més grans, sense el suport necessari per a la cura dels fills i de l'autocura.

• Víctimes de violència de gènere la situació de les quals les ha mantingut aïllades i necessiten reforçar la xarxa social.

• Infància i Joves amb escassa xarxa de relacions igualitàries.

• Atur o persones desocupades de llarga durada.

• Amb capacitats diferents.

• Amb malalties cròniques o de llarga durada, malalties mentals, amb addiccions que impacten en l'autonomia personal i en la qualitat de vida.

• Migrants i refugiats, per la manca de xarxa de suport social al país d'acollida i manca d'arrelament i de sentiment de pertinença.

• Afectades per la bretxa digital

• Sense llar

• Recluses o exrecluses

• En situació de vulnerabilitat extrema

Com combatre la solitud no desitjada?

La solitud no desitjada i l'aïllament social plantegen una problemàtica polièdrica que requereix una intervenció a nivell individual, grupal i comunitari. El seu abordatge requereix un enfocament centrat en les persones i amb perspectiva de gènere.

Per abordar la seva problemàtica, es proposen executar accions que enforteixin el model d'intervenció i protecció social, basat en la participació comunitària i la tecnologia com a eina facilitadora per detectar i fer un diagnòstic de les necessitats basades en l'anàlisi de les dades, identificar problemes emergents a través de l'anàlisi de patrons d'actuació i executar el disseny i la resposta personalitzada, a nivell individual, grupal i comunitari, més eficaços i eficients orientats a l'empoderament de les persones i a l'autosostenibilitat de les solucions aportades.

Per això, algunes de les eines facilitadores utilitzades a l'aliança seran: l'anàlisi de dades, la intel·ligència artificial (IA), els patrons de comportament, l'automatització de processos, la Internet de les coses (IoT), la connectivitat i les xarxes 5G , l'accessibilitat a recursos, les xarxes comunitàries de proximitat i els entorns formatius digitals.

D'aquesta manera, s'han establert 8 reptes prioritaris a implementar en el desenvolupament del projecte:

1. Optimitzar els procediments de diagnòstic i identificació de necessitats desenvolupant eines que permetin prediccions de futures situacions i possibles escenaris de vulnerabilitat.

2. Augmentar les capacitats de la resposta humanitària incorporant tècniques d'intel·ligència artificial per a una presa de decisions millor en temps real.

3. Creació d'entorns per cuidar i fomentar l'autonomia de les persones mitjançant l'aplicació de tecnologia IoT, 5G i Cloud&Data.

4. Fomentar noves formes de relació, espais més sostenibles i saludables i una accessibilitat més gran dels recursos i serveis de la comunitat mitjançant la tecnologia i disminuint la bretxa digital.

5. Gestió i mobilització de recursos més eficaç i eficient creant un entorn digital, aprofitant xarxes comunitàries de proximitat i oferint un espai d'Open Data.

6. Automatitzar processos de gestió que afavoreixin una atenció ràpida i un ús més eficient dels recursos utilitzant recursos d'intel·ligència artificial.

7. Creació d'un entorn formatiu digital mitjançant la simulació i la realitat augmentada.

8. Sensibilitzar la ciutadania implicant-la en la detecció, la prevenció i la resposta per a un abordatge integral de la problemàtica.

Sobre les entitats de l'aliança

Aigües de Barcelona

Aigües de Barcelona gestiona el cicle integral de l'aigua: des de la captació fins a la potabilització, el transport i la distribució, a més del sanejament, la depuració i la regeneració d'aigües residuals, ja sigui per al seu retorn al medi natural o la seva reutilització. Compromesa amb les persones i el planeta, la companyia dona servei a prop de 3 milions de ciutadans i ciutadanes dels municipis de l'àrea metropolitana de Barcelona, i treballa amb el clar propòsit de millorar la qualitat de vida de les persones i fer de les ciutats un millor lloc per viure. Amb l'impuls de l'aigua, canviem el futur.

La gestió responsable | www.aiguesdebarcelona.cat

Fundació “la Caixa”

Donar oportunitats a les persones que més ho necessiten, amb l'objectiu de contribuir a la construcció d'una societat més justa i equitativa. Aquesta és la raó de ser de la Fundació ”la Caixa”, creada el 1904. Actualment compta amb un pressupost de més de 500 milions d'euros anuals, la qual cosa la situa com la primera fundació privada d'Espanya i una de les més rellevants a nivell internacional.

La prioritat de la Fundació ”la Caixa” és el desenvolupament de programes socials que donen resposta als grans reptes del nostre temps, com la lluita contra la pobresa infantil, el foment de l'ocupació, l'atenció a persones amb malalties avançades i la promoció de l'envelliment actiu i saludable. En aquesta última línia d'actuació s'inclouen projectes específics per pal·liar situacions de solitud no desitjada entre les persones grans. La recerca mèdica, la formació d'excel·lència, la cultura i l'educació, són altres línies estratègiques de la Fundació, que impulsa un model únic de divulgació del coneixement a l'abast de tots els públics a través de la cultura i la ciència.

www.fundacionlacaixa.org

Capgemini

Capgemini és un líder mundial que acompanya les empreses per transformar i gestionar el seu negoci aprofitant el poder de la tecnologia. El Grup es guia cada dia pel seu propòsit d'alliberar l'energia humana a través de la tecnologia per construir un futur inclusiu i sostenible. És una organització responsable i diversa que compta amb 300.000 professionals en prop de 50 països. Amb una sòlida trajectòria de 50 anys i el seu gran coneixement sectorial, Capgemini és reconeguda pels seus clients per la capacitat de resposta a les necessitats del seu negoci, des de l'estratègia i el disseny fins a la gestió d'operacions, tot això impulsat per la innovació en àrees com el Cloud, les dades, la IA, la connectivitat, el programari i les plataformes i entorns digitals. El 2020, el Grup va registrar uns ingressos globals de 16.000 milions d'euros.

Get The Future You Want | www.capgemini.com/es-es/

Fundació Cellnex

La Fundació Cellnex respon a la ferma voluntat de Cellnex Telecom de fer un pas més en la contribució a un entorn millor connectat i socialment inclusiu com una iniciativa integral que complementa l'estratègia ASG (Medi ambient, responsabilitat social i govern corporatiu) de la companyia.

La Fundació s'ha concebut com una eina dinàmica al servei de les persones per  aconseguir la transformació de realitats particulars i col·lectives en situacions de vulnerabilitat, a més de contribuir a la millora del medi ambient.

Acostar les persones en risc d'exclusió a la tecnologia promovent una connectivitat efectiva, afavorir la millora de connexions en territoris i espais de singular rellevància patrimonial o històrica, i promoure solucions positives per al medi ambient són els principals camps d'actuació de la Fundació.

Driving Sustainable Telecom Connectivity | www.cellnextelecom.com/la-fundacion-cellnex/

www.cellnextelecom.com

Creu Roja Espanyola

Representa el major moviment humanitari, ciutadà i independent del món que fa 156 anys que col·labora amb entitats públiques i privades perquè la humanitat i la dignitat arribin a totes les persones en qualsevol lloc, en tot moment i circumstància.

Creu Roja Espanyola compta amb més de 250.000 voluntaris (21.176 a Catalunya) i més de 1.400 punts d'atenció a tot el territori (més de 300 a Catalunya), que permeten atendre anualment més de 4 milions de persones a nivell nacional (prop de 800.000 a Catalunya), de les quals més de 1,7 milions són ateses per programes socials. Amb el suport de més d'1.360.000 socis, empreses i col·laboradors (226.948 a Catalunya).

La Creu Roja pertany al Moviment Internacional de la Creu Roja i de la Mitja Lluna Roja present a 192 països i sempre actuant sota els seus set Principis Fonamentals: Humanitat, Imparcialitat, Neutralitat, Independència, Voluntariat, Unitat i Universalitat.

Ser millors | www.cruzroja.es

Fundació Pimec

La Fundació PIMEC neix l'any 2007 amb l'objectiu de fomentar uns valors i una cultura empresarial renovada i compromesa amb l'entorn, sensibilitzant, promovent i acompanyant la micro, petita i mitjana empresa i les persones autònomes perquè incloguin aspectes socials i de compromís en la responsabilitat social com a factor de competitivitat dins de la dinàmica empresarial.

 Anem cap a una nova manera de fer i ser empresa en què les persones són l'element central. Pel camí per incloure aspectes socials en la dinàmica empresarial, creiem que l'empresa, juntament amb els diferents actors socials i econòmics, ha de compartir la feina, l'esforç i la responsabilitat.

 Cap a una nova manera de fer i ser empresa| www.pimec.org/ca/fundacio-pimec

Fundació Tecnologies Socials - TECSOS

La Fundació Tecnologies Socials - TECSOS, fundació sense ànim de lucre creada l'any 2002, a través de l'impuls conjunt de la Creu Roja Espanyola i la Fundació Vodafone España.

A la Fundació TECSOS s'uneixen l'experiència social de Creu Roja Espanyola amb l'excel·lència tecnològica de Fundació Vodafone España, amb l'objectiu d'afrontar les necessitats i les respostes socials mitjançant la innovació tecnològica a través de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació de manera responsable, contribuint a la millora de les competències de les persones i prestant especial atenció a les més vulnerables.

Els valors de la Fundació TECSOS són la proximitat a les necessitats socials i col·laboració amb altres entitats per desenvolupar solucions innovadores que generin impactes reals i sostenibles basades en la creació ètica, el disseny universal i promovent l'evolució i la transformació per “Construir una societat per a totes les persones amb tecnologia adaptada per a cadascuna”.

Construir una societat per a totes les persones amb tecnologia adaptada per a cadascuna | www.fundaciontecsos.es

Vodafone

Vodafone és una companyia de telecomunicacions líder a Europa i Àfrica. El nostre propòsit és “Connectar per un futur millor” per impulsar una societat inclusiva i digital. La nostra experiència i escala ens brinden una oportunitat única per impulsar un canvi positiu per a la societat. Les nostres xarxes mantenen connectats famílies, amics, empreses i governs i -com ha demostrat el COVID-19- juguem un paper vital per mantenir el funcionament de l'economia i de sectors crítics com educació i salut.

Vodafone és l'operador més gran d'Europa de xarxes mòbils i fixes i el proveïdor de connectivitat IoT més gran del món. La nostra plataforma tecnològica M-Pesa a Àfrica permet que més de 50 milions de persones es beneficiïn de l'accés a pagaments mòbils i serveis financers. Operem xarxes mòbils i fixes a 21 països i tenim acords amb xarxes mòbils a 52 països més. A 30 de setembre de 2021, comptem amb més de 300 milions de clients mòbils, més de 28 milions de clients de banda ampla fixa, més de 22 milions de clients de TV i connectem 136 milions de dispositius IoT.

Donem suport a la diversitat i la inclusió a través de les nostres polítiques de maternitat i paternitat, empoderant les dones a través de la connectivitat i millorant l'accés a l'educació i les habilitats digitals per a dones, nenes i per a la societat en general. Respectem tothom, independentment de la seva raça, ètnia, discapacitat, edat, orientació sexual, identitat de gènere, creences, cultura o religió.

 Vodafone també està prenent mesures per reduir l'impacte al planeta aconseguint zero emissions netes de carboni el 2040, adquirint el 100% de l'electricitat de fonts renovables per al 2025 i reutilitzant, revenent o reciclant el 100% dels equips de xarxa redundants.

Connectar per un futur millor | www.vodafone.com

Comparte este artículo:

Actualidad Titulo Home