L'actualitat de la Creu Roja

REPORTATGES

UN ANY D'AHORA A TRAVÉS DE MÉS DE 500 HISTÒRIES

Un any d'AHORA a través de més de 500 històries
El 20 de maig de 2021 veia la llum AHORA, l'actualitat de la Creu Roja. Un mitjà de comunicació digital que, a través de diferents formats editorials, busca apropar a la societat les petites i grans històries del dia a dia de l'Organització. Un any després, gràcies a la implicació i al treball d'un gran equip, hem explicat en forma de vídeo, podcast, vinyeta o reportatge centenars de relats que ens fan entendre, encara més, la tasca de la Creu Roja.

Contenidos

Cruz Roja

ESCRIT PER:
ENTREVISTA PER:
Cruz Roja

Banner Compártelo Reportaje Pequeño

Parte 1

Hugo és voluntari de la Creu Roja a Múrcia. Té 19 anys i no ha tingut una vida fàcil. Va patir assetjament escolar de nen i va tenir dos microinfarts d'adolescent. Dedica part del seu temps a combatre la soledat de la gent gran. Li agrada presumir de tenir 20 àvies, les dones participants en el projecte que ell mateix va idear.

Carolina, després de passar per un centre residencial, va ser acollida per una família quan tenia 6 anys. Avui, amb 20 anys, estudia treball social i està fent pràctiques a la Creu Roja a Castella i Lleó. Explica que la seva vocació és prestar ajuda a nens, nenes i adolescents que tenen realitats similars a la que ella va tenir en la seva infància.

A Alonso i Eugenia, un matrimoni de Madrid, beneficiaris de la Creu Roja, Alexa els ha canviat la vida. Ell té una capacitat visual reduïda i ella, a més d'estar en cadira de rodes, té Alzheimer. Alexa els desperta amb la seva música favorita, repassa la seva medicació, les seves cites mèdiques, els proposa un menú diari i les receptes per elaborar-lo... El dispositiu també els ajuda a estar en contacte amb els seus fills. Aquest matrimoni ha format part del projecte pilot que ha dut a terme la Creu Roja per estudiar com la tecnologia de veu impacta positivament en la vida de les persones.

Parte 2

500 històries publicades en 12 mesos

La de l'Hugo, la Carolina, l’Alonso i l’Eugenia és només una minúscula fracció de les històries que formen part del dia a dia de la Creu Roja Espanyola des de fa més de 156 anys. Tres de les més de 500 històries que hem publicat a AHORA, el mitjà de comunicació digital que va néixer fa un any per compartir els milions de petites històries que conformen l'ADN de l'Organització humanitària. Un any des que vam començar a publicar, però prèviament a aquest 20 de maig hi va haver molts mesos de treball per crear i dissenyar la marca, plantejar què volíem explicar i com ho faríem perquè estiguessin representades totes les àrees de coneixement de la Creu Roja i també tots els territoris.

Tot aquest treball va estar capitanejat pel departament de Marca i Comunicació i liderat per la seva directora, Belén Viloria, que també està al capdavant del reposicionament de la marca Creu Roja.  "AHORA són grans històries i petits relats plens d'informació, coneixement i emoció, construïts donant veu a cada àrea de coneixement i a cadascun dels llocs i racons en els quals treballem. L'objectiu és senzill: convidar la societat i compartir el que és la Creu Roja avui. Un meravellós ecosistema de milions de persones de tot arreu i tots els àmbits, al qual convidem a formar-hi part amb l'únic propòsit de ser millors", afirma.

"L'objectiu és senzill: convidar la societat i compartir el que és la Creu Roja avui"

Parte 3

Set formats editorials per a un mateix objectiu

Per arribar a explicar  la realitat de la Creu Roja eren necessàries noves narratives al voltant de les quals vertebrar l'ecosistema d'AHORA. Vam decidir fer-ho a través de set formats editorials, alguns de més clàssics, com la notícia o el reportatge; altres de més actuals, com el podcast, la vinyeta o el vídeo, a més de les entrevistes i les firmes convidades que ens permeten conèixer la mirada de persones que són referents socials en temes tan diversos com la sostenibilitat, l'educació, l'alimentació saludable o l'ocupació. D'aquesta manera, adaptem cada història al format més adequat perquè arribi als lectors i lectores.

Aquests formats es nodreixen cada setmana amb l'actualitat de l'Organització i altres temes rellevants. Seccions que compten, a més, amb la veu de totes les àrees de coneixement de la Creu Roja (socors, inclusió social, salut, ocupació, educació, medi ambient i món) i amb totes les comunitats autònomes. I és que només es pot entendre el treball de l'Organització atenent la singularitat de tots els seus territoris i la seva capil·laritat, capaç de superar qualsevol barrera geogràfica.

Com no podia ser d'una altra manera, en aquest any de vida d'AHORA hem parlat dels temes més actuals, com l'esclat de pandèmia de la COVID-19 i la resposta de la Creu Roja davant un dels més grans reptes als quals s'ha enfrontat la societat; les crisis migratòries; el volcà de la Palma, els dispositius d'acollida de milers de famílies que van sortir de l'Afganistan o el recent conflicte armat entre Rússia i Ucraïna. Hem tractat temes que afecten moltes persones, com la dificultat de les persones més joves i més grans per accedir a una ocupació, i d'altres més minoritaris però que també mereixen atenció, com la intervenció de la Creu Roja als centres penitenciaris espanyols. Parlem de crisis humanitàries oblidades i emergències recents com la d'Ucraïna però també la d'Haití; de la crisi climàtica que sotja el planeta i de les reforestacions que estem duent a terme dins del Pla +Compensa(2); hem vist des de diferents prismes l'essencial que és cuidar de la nostra salut mental i també com l'alimentació conscient és la clau per portar uns hàbits de vida saludables i sostenibles. No ens oblidem de la infància i la joventut ni tampoc de les dones que són víctimes de violència de gènere. També hem tingut temps per rescatar curiositats com la història de la Bultaco Alpina i, per suposat, hem relatat precioses històries de voluntariat, el múscul que fa possible la tasca de l'Organització al costat de les aliances i a través de la Innovació, present en totes les nostres actuacions des de l'inici del Moviment.

Hem comptat amb veus tan prestigioses com el científic Fernando Valladares o els premis nacionals de còmic Paco Roca i Javier de Isusi, també humoristes gràfics com Puebla i autores joves com Gazpacho Agridulce o Tutticonfetti. Aquest any hem publicat 29 podcast –un cada quinze dies– on hem disseccionat a través de relats sonors les històries de les persones encarregades de cuidar dels altres. Hem anat fins a l'Espanya despoblada i hem aprofundit en les històries de les persones que pateixen pobresa energètica.

Parte 4

Les històries amb més impacte

Hem bolcat tot el nostre esforç per poder transmetre allò que subjau a l'interior de cadascuna de les històries però, com és lògic, algunes han interessat més que altres. La primera notícia que vam publicar després de l'esclat del conflicte a Ucraïna va ser la més llegida d'aquests 12 mesos, i a més va provocar una interacció important de lectors i lectores que van voler fer un donatiu i que van buscar informació sobre com fer voluntariat. Pel que fa als reportatges, el que vam publicar sobre la bretxa digital i les desigualtats que provoca va ser el més vist. Pel que fa a podcast, el més escoltat va ser 'Primers auxilis, qüestió de segons', un tema que sempre interessa i on vam escoltar un tècnic i una voluntària que es van enfrontar amb èxit a una d'aquestes situacions límit, salvant una vida en qüestió de segons gràcies als primers auxilis. De les entrevistes, la que va tenir més èxit va ser la que vam fer a Ángel Martín per parlar d'un tema tan important per a la Creu Roja com és el de la salut mental. Quant a la firma convidada, la de Mar Romera: ‘Educar amb 3 Ces’, va ser la que més visites va atreure. La vinyeta més vista va ser la de 72 Kilos, amb aquest preciós 'Cor', mentre pel que fa als vídeos, el que més impacte va tenir va ser “Drons: un membre més als equips de recerca i rescat de persones”.

Parte 5

AHORA, la revista en paper

Però l’AHORA no s'ha quedat únicament a l'univers digital. Vam voler traslladar els continguts al paper perquè també les persones que no són al l’àmbit digital poguessin llegir, conèixer i emocionar-se amb les històries que expliquem. Els primers dies d'aquest 2022, sòcies, sòcies i col·laboradors de la Creu Roja van rebre aquest primer número físic de l’AHORA com a compendi del 2021. Una revista, amb una tirada de més de 650.000 exemplars, amb els continguts més destacats de l'any, i la portada a càrrec de la il·lustradora Patricia Bolinches. Aquestes pedres sobre un fons crema simbolitzaven la unió, el treball en equip de petits i grans projectes que sumen. Són els elements que conformen el pilar que estem construint entre totes les persones que formen part de la Creu Roja per aconseguir ser una societat millor.

Després d'aquest primer any de vida,  continuem sumant-hi lectors i lectores. L’AHORA continuarà seleccionant i donant forma als relats amb què ens trobem cada dia i que creiem que han de ser coneguts i compartits. Històries, relats, informació que ens impacta i ens emociona i que fa que ens mobilitzem per ser millors.

Banner Compártelo Reportaje

Banner Home

LLEGEIX EL QUE T´INTERESSA
Subscriu-te a la nostra newsletter i descobreix un milió de petites històries.