Zer jostailu-mota oparitu dezaket baloreak transmititzeko? - Ahora
Eduki publikatzailea
-
Jolasa da gizakiok besteekin komunikatzeko erabiltzen dugun lehen jarduera eta nagusia, inguruan duguna aztertzen dugu eta inguratzen gaituen mundua interpretatzen dugu. Alderdi ludikotik haratago, jostailuak hezkuntzarako eta balioak transmititzeko tresna dira. Gazteen Gurutze Gorriak adin bakoitzerako egokienak diren jostailuen berri eman du, eta minusbaliotasunen bat duten haurrentzat aukeratu behar ditugunen berri eman du.
Jolasean eta jolasean bizi dira haurrak. Haurraren Eskubideei buruzko Konbentzioak bere adinari dagozkion jolas, aisialdi eta jolas jardueretarako eskubidea aitortzen du. Horregatik da garrantzitsua haur guztiek, Gabonetan eta urte osoan, jolasaz eta bere garapen pertsonal eta sozialerako dituen onurez gozatzea.
Jolasak eta jostailuek irudimena, sormena, hizkuntza eta oroimena pizten dituzte, eta pertsona gisa hezteko eta hazteko aukera ematen die. Horregatik, Gurutze Gorriko Gazteen Gurutze Gorriak (CRJ), Gurutze Gorriko gazteen atalak, urteak daramatza jostailu hezitzaile eta seguru baten aldeko apustua egiten, sexismotik eta gerratik urrundu eta haurrei beren adinari eta kezkei aplika dakizkiekeen balioak transmititzen baitizkie.
Gazteen Gurutze Gorriak 1992an egin zuen lehen jostailu-kanpaina, familia ahuletako haurrak jostailurik gabe gera ez zitezen, eta, 30 urte geroago, “Beren eskubideak jokoan” kanpainak inoiz baino indar handiagoa du. Ekimen honen hanketako bat “Hezkuntza-jostailua” da. Proiektu horren bidez, haurrek jolasteko duten eskubideaz sentsibilizatzen da, eta, horretarako, tailerrak egiten dira familiekin eta irakasleekin, jolasteak dituen onurei buruz lan egiten da eta azpimarratzen da garrantzitsua dela haurrei ematen zaizkien jostailuak gerrakoak ez izatea eta ez izatea sexistak. Jostailuak erakartzeko kanpaina bat egiten ere laguntzen du proiektu honek. Kanpaina hori modu intentsiboagoan egiten da urrian, azaroan eta abenduan, eta gaur egun martxan dago.
Hain zuzen ere, egun horietan, familia askok pentsatzen dute zer oparitu beren seme-alabei festa horietan. Adin eta egoera bakoitzerako jostailurik egokienak zein diren orientatzeko eta horien berri emateko, CRJk hezkuntza-jostailuaren gida argitaratu du. Zein jostailu mota da gomendagarria adinaren arabera?
- 1 urtetik 2ra: etapa honetan, ibiltzeak denera iritsi nahi izango du, eta, beraz, haurrak bere kabuz moldatu eta bere lorpenak aitortzen dituen heldu batez gozatzeko aukera izango duen jostailuak nabarmenduko dira. (pedalik gabeko trizikloak, soinudun eta mugimendudun jostailuak, pilotak, kuboa ahokatzea, urarentzat eta harearentzat jokoak…)
- 3 urtetik 6 urtera: adin horretan, elkarte-jokoa agertzen da, jolaserako orduan rolak hasten dira, lehen jarduera arautuak eta helduen munduko mugimendu- eta imitazio-jokoak. (Bizikletak, patinak, zibak, auto telegidatuak, indiarren etxe eta dendak, dominoa, 30 pieza arteko puzzleak, koloretako arkatzak…)
- 9 urtetik 14 urtera: adin-tarte horretan taldeak sortzen dira eta lagunik onena agertzen da. Hori dela eta, funtsezkoa da ikastetxetik kanpo beren kideekin harremanak izateko espazioak eskaintzea. Etapa honetan, arau-jokoek erantzukizunak hartzen eta lehiaketa osasuntsua sustatzen laguntzen diete. (Mahai-futbola, ping-pong, zientzia-esperimentuak, memoria-jokoak, kromo-bildumak, magia-jokoak, miniaturazko altzariak egitea…)
Jolasa esperimentazio unibertsalerako tresna bat da, haur guztiak eta, beraz, ezgaitasunen bat dutenak barne hartzen dituena. Ezgaitasuna duten haurrentzako jostailu bat aukeratzeko orduan, kontuan hartu behar da jostailu komun egokituak, haur guztien beharrei erantzuteko jostailuak eta ezgaitasunaren arabera berariaz diseinatutako beste batzuk daudela. Azken horietarako, hainbat alderdi har ditzakegu kontuan jokoak erosteko edo egokitzeko orduan:
- Ikusmen-urritasuna: jostailuek diseinu sinplea izatea, ukimena erraz identifikatzen dena, soinu-efektuak eta kolore bizikoak dituena, hala nola erradioak, instrumentuak, soinuak dituzten bolak, testurak dituzten liburuak...
- Entzumen-ezgaitasuna: entzumen-hondarrak dituzten haurrentzat positiboa da bolumena kontrolatzeko jostailuak edo entzungailuen irteera. Beste kasu batzuetan, ahozko mezuak idatzizko mezuetara itzuliz egokitu daitezke jokoak. Mahai-jokoak, puzzleak, zeinu-hizkuntzan idatzitako ipuinak, plastilina...
- Ezgaitasun fisikoa: mugimendu azkarrak eskatzen ez dituzten jostailuak bilatzen saiatzea, jolas bizigarriak, egitura handiak, manipulazio errazeko sistemak dituztenak, hala nola velcroa. Jostailuen ideien artean: peluxeak, imandun buru-hausgarriak, eraikuntzako jostailuak, irudi-proiektagailua…
- Adimenaren eta garapenaren ezgaitasuna: kasu horretan, diseinu sinple eta erakargarriko jokoak edo jostailuak aurkeztu beharko lirateke, joko-arau kopuru handia saihesteko eta, hartara, erantzuteko denbora luzeak izateko. Hona hemen joko edo jostailuen adibideak: erraz erabiltzen diren ipuinak, funtzio anitzeko jokoak, hala nola forma geometrikoen ahokatzea, instrumentuak, musika duten jokoak…
Gazteen Gurutze Gorriak badaki jostailudun eta jostailurik gabeko haur baten eta bestearen arteko aldea izugarria dela, eta erabakigarria izan daitekeela pertsona gisa garatzeko. Hori dela eta, “Zure eskubideak jokoan” kanpainarekiko aldea hautsi nahi du, joko edo jostailu bat horretan bakarrik ez geratzeko, baizik eta hezkuntza- eta balio-transmisiorako tresna bihurtzeko.
Neska-mutil guztiek jostailu berri, ez-beliko eta ez-sexista bat izan dezaten kanpaina honetan parte hartzeko eta laguntzeko, sartu eta eman dezakezu https://www.cruzrojajuventud.org/susderechoosenjuego edo, nahiago baduzu, horrela:
- Jostailu hitza duen SMS bat bidalita 38088 zenbakira, 3 euroko dohaintza egingo duzu.
- 900 104 971 telefono-zenbakira deituta
- Bizum 04048ra
- Banku-kontua: ES31 0081 5232 2800 0108 4716
- Eta zure enpresak lagundu nahi badu, jar zaitez gurekin harremanetan empresa@cruzroja.es helbidearen bidez.
irits dadin. Partekatu.