Eduki publikatzailea

Javier Peña: “Krisi klimatikoa mundu hobea sortzeko aukera bat da”
BEGIRADAK
JAVIER PEÑA
“Krisi klimatikoa mundu hobea sortzeko aukera bat da”
JAVIER PEÑA
23/01/2023
IDAZLEA:
ELKARRIZKETAGILEA:
Silvia Llorente

Universalidad

23/01/2023
IDAZLEA:
ELKARRIZKETAGILEA:
Silvia Llorente

Universalidad

Ingurumen-dibulgatzailea

Oraindik garaiz gabiltza klima-aldaketa geldiarazteko. Hori da Javier Peña ingurumen dibulgatzaileak zabaltzen duen mezu garrantzitsua (eta itxaropentsua). Sare sozialetan ere ezaguna da Hope | en pie por el planeta 'proiektuagatik, non bere bideoek 2 milioi jarraitzaileen friolera gainditzen duten, eta 600 milioi erreprodukzio inguru pilatzen dituzten. Komunikazio erraz, zuzen eta eraginkor baten bidez, Peñak helburu erraza du, baina funtsezkoa: egungo larrialdi klimatikoaren berri ematea eta hari aurre egiteko eta konpontzeko gakoak eta tresnak ematea. Eskuoihala botatzea ez da aukera bat.

Ingurumen-dibulgatzailea
Fotógrafa: Natalia Quiroga.

Gero eta gehiago hitz egiten dugu klima-aldaketari buruz. Testuinguruan jartzearren, zer esaten digute datuek eta adituek klima-aldaketa gure planetan eragiten ari denari buruz?

Gertatzen ari dena da berotegi-efektuko isurketek eragindako berotze azeleratua klima globala ezegonkortzen ari dela, eta ondorio oso katastrofikoak dituela pertsonentzat, ekosistementzat eta laboreentzat. Munduko Meteorologia Erakundearen datuen arabera, duela 50 urte baino 5 aldiz ugariagoak dira klima-hondamendiak edo muturreko gertaera klimatologikoak, pertsonen bizitzan ondorio lazgarriak eragiten dituztenak. Errefuxiatu bihurtzen ari diren pertsonen kopurua (hondamendi klimatikoengatik: lehorteak, uholdeak, uzta-porrota) esponentzialki hazten ari da, urtean 30 milioi pertsona gainditu arte. Izan ere, indarkeriaren edo gatazken gainetik dauden pertsonen lehen desplazamendu-iturritzat hartzen da hori.

Bestalde, ikusten ari gara bizi dugun biodibertsitate globala gainbeheran dagoela. Ornodunen populazioen % 68 galdu dugu azken 60 urteetan, eta gero eta baldintza muturrekoagoetan jartzen gara natura eta laboreak.  Espainian ikusten ari gara: duela gutxi oliba-olioaren uztaren erdia galdu genuen, eta zereal-uztaren % 30 inguru lehortearen eta muturreko tenperaturen ondorioz. 4.700 heriotza erregistratu dira uda honetan muturreko beroarekin lotuta; Mediterraneoa 30 gradutan.

Errealitate bat ari zaigu aurpegian lehertzen, baina ez da normaltasun berria, horrek okerrera egingo baitu. Gobernuak emisioak murrizteko konpromisoa hartzen ari diren egoerak oraindik ez dira nahikoak berotzeari 1,5 gradutan eusteko eta ondorio okerrenak saihesteko helburuaren azpitik egoteko. Amildegi batera begira gaude, oin bat kanpoan dugu, eta konturatu gabe jarraitzen dugu.

Gertatzen ari den guztiaren berri ematerakoan, zenbateraino da garrantzitsua katastrofismoan ez erortzea?

Informazio hori komunikatzen duzunean, betebehar morala da azaltzea oso gauza serioa dela. Gizateriak bere historian izan duen krisirik handiena. Dudarik gabe. Baina, aldi berean, zientzia-agintarien txosten guztiek esaten dutena da garaiz gaudela, hau konpondu dezakegula eta herritar guztien bizitza hobetu.

Egin behar ditugun eraldaketetan jartzen dut arreta, ekoizteko eta jokatzeko modua aldatu eta eguneratu behar dugulako. Badira praktika aurreratuagoak eta eraginkorragoak, emisioak eta kutsadura murrizteaz gain abantailak dituztenak (bide batez, erregai fosilek kutsatutako airea arnasteak 7 milioi pertsona hiltzen ditu urtean). Abantailak pertsonentzat, nekazarientzat, ekoizleentzat, industria osoarentzat. Iraultza bat egiteko prest gaude: gauzak egiten ditugun moduan eboluzionatzea eta herritar guztientzat hobekuntzak egitea. Aldaketa horiek egin beharko lirateke klima-aldaketarik ez balego ere, eta planeta askoz hobea uzten digute.

Erantzukizun handiena duen belaunaldia gara, egitea edo ez egitea erabakitzen dugunaren araberakoa izango baita hurrengo milurtekoen etorkizuna. Planeta sutan ikusi zuen belaunaldia izan gaitezke, eta irtenbide guztiak mahai gainean izanda ere, ez jardutea erabaki zuen belaunaldia, edo gizateriak bere historia osoan bizi izan duen bilakaera sozial handienaren protagonista izan zena.

Nire kasuan, argi daukat zer erabaki hartu nahi dudan, zein aldetatik egon nahi dudan, eta uste dut informazioa duen edozein pertsonak ere bai. Kontua da egoera horrek guztiak eragiten digun presa, beldurra edo antsietatea ekintza positibo, eraldaketa eta guztiontzat onuragarri izango diren aldaketak ezartzea.

Nondik pasatzen dira eraldaketa horiek guztiak?

Azkenean, sistema aldaketa bat da. Sistema bat elementuen multzo bat da. Sistemaren parte diren gizabanakoen portaerak aldatu behar dituzte, ekonomia horri ondasunak eta zerbitzuak ematen dizkioten enpresak ere aldatu behar dituzte, eta, jakina, baita gobernuaren legeria eta pizgarri guztiak ere (babesten dena, onartzen ez dena, onartzen ez dena). Hiru ardatzeko eraldaketa da, eta hirurak dira garrantzitsuak eta aldi berean abiadura bizian joan behar dute.

Bakarka, adibidez, zer egin dezakegu?

Norbanako gisa gauza asko egin ditzakegu, haragiaren kontsumoa murriztetik hasi eta energia berriztagarria bakarrik ematen duen enpresa batekin argia kontratatzeraino, gure etxebizitzak isolatuz, gure energia-kontsumoa % 80 murrizteko dauden laguntzei helduta.

Eraldaketa horiek guztiak, gainera, onuragarriak dira gure osasunerako eta poltsikorako. Denok ezagutzen ditugun erabakiak, hala nola, auto pribatua gutxiago erabiltzea, ingurumen-ekintza gehiago eskatzeko mobilizazioetan parte hartzea, gure dirua erregai fosiletan inbertitzen ez duen banku batera aldatzea, ekintza asko har ditzakegu bototik, kontsumotik, mobilizaziotik eta geure ohituretatik abiatuta.

Hemen funtsezko mezu bat dago; izan ere, askotan, ikusle hutsak garela eta errealitatea aldatzeko ahalmenik ez dugula sentitzen dugu, eta hori uste okerra da: uste duguna baino askoz botere handiagoa dugu. erritarren iritzitik, portaeratik, mobilizaziotik eta bototik etorri dira ezinezkoak ziruditen eta gizateriaren historian finkatuta dauden aldaketa handi guztiak. Oso garrantzitsua da ulertzea botere hori dugula eta asko batu dezakegula.

Uste duzu agintariak benetan kezkatuta daudela klima-aldaketarekin?

Aurrerapen handiak egiten ari dira azken hilabeteotan. Energia berriztagarriak hartzea, adibidez, arazo ekonomiko hutsa da. Besteak baino merkeagoak dira eta energiari dagokionez independenteagoak egiten gaituzte. Horrek azelerazio handia eragiten du mundu osoan. Sistemak lehengoratzeari eta biodibertsitatea babesteari dagokionez ere urratsak egiten ari dira.

Nekazaritzaren eraldaketa, bestalde. Lurrean dugun inpaktu handiena da; lurraren % 50 janaria ekoiztera bideratuta dago. Soroetan egiten dugunak edo egiten ez dugunak zerikusia du janaria ekoizteko moduarekin, eta horrek, aldi berean, funtsezko aldaketak eragiten ditu. Duela gutxi ezinezkoak ziruditen aurrerapen handiak, Txina, Estatu Batuak edo Europar Batasuna barne, jauzi handiak egiten ari baitira, baina, hala ere, askoz ere korrika gehiago egin behar dira, eta dimentsioa handitu behar da.

Inflexio-puntu positibo bihur daitekeen puntu batean gaude. Inflexio-puntu klimatiko batzuk entzun ditugu, itzulerarik gabekoak, bereziki beldurgarriak, biratu eta aldatu egiten duten eta berotze azeleratu gehiago eragiten duten klima-sistemenak; baina badira inflexio-puntuak eta itzulerarik gabeko puntu positiboak, itxaropenezkoak, ikusten hasten direnak. Herritar gisa guztiarekin ateratzeko unea da, gure kezkak, gure kontsumoa, gure botoa, gure mobilizazioa eta gure herritar aktiboak erdigunean jartzeko unea, ekintza klimatikoa eta biodibertsitatearen lehengoratzea sustatzeko. Itxaropenaren inflexio-puntu hori ikustetik gertu gaude.

Zer irtenbide berritzaile ikusten ari gara horri dagokionez? Adibidez, duela gutxi etorkizuneko hiriei buruz hitz egin zenuen bideo batean, eta nola izan zitezkeen berdeagoak

Hori eremu guztietan gertatzen da: soluzio burutsuak daude, kasu askotan errazak eta ekonomikoak, arazo bat konponbide bihurtzen dutenak. Niri asko interesatzen zait nekazaritza. Nekazaritza birsortzailearen gaia, adibidez, nekazariaren aurrezpena da, eta nekazaritza eta arazo-janariaren ekoizpena soluzio bihurtzen ditu pestizida eta kimikorik erabili gabe, lurra goldatu gabe. Esperientzia batzuek ekoizpena handitzen dute eta isuriak sortu beharrean CO2a harrapatzen ari dira nekazaritza-lurretan eta biodibertsitatea biderkatzen.

Bartzelona supersagarrekin egiten ari dena. Hiriko airearen kutsadura % 30 murriztu da, horrek osasunean, gaixotasunetan eta kutsatutako airea arnasteak eragindako heriotza goiztiarretan dituen onura guztiekin. Aldi berean, espazio publikoa sortzeko aukera ematen duen proiektua da, parke, plaza eta berdegune berrien dozenaka metro koadro, horien inguruan bizi den jendearen bizitza aldatuko dutenak.

Etorkizun hobea irudikatzeko eta eraikitzeko gai gara. Konponbideak ditugu: aplikatzea falta zaigu. Beste adibide bat etxebizitzen isolamendua da. Pobrezia energetikoak eta elektrizitatearen eta energiaren prezio altuek eragindako arazo guztiekin, auzo osoak ikusten ari gara birgaitzen ari direla eta bizilagunek berokuntzaren erdia baino gutxiago ordaintzen dutela eta erosotasun termiko handiagoa dutela. Gainera, eraikuntzaren sektorearen bidez ekonomia izugarri handitzen ari da.

Krisi klimatikoa aukera bat da gaur egun baino askoz ere irtenbide hobeak martxan jartzeko eta hobeto bizitzeko aukera emango digun gizarte bat sortzeko, mundu hobe bat sortzeko. Atzerako ate hori dugu, eta, beraz, oso azkar egin behar dugu korrika, hau guztia inplementatzeko. Baina, jakina, berdin egin beharko litzateke krisi klimatikorik ez balego ere.

Zeintzuk dira komunikazio edo dibulgazio zientifiko on baten gakoak?

Funtsezkoa da hitz egin behar duzunaz oso ondo ulertzeko lan bat egitea, eta, ondoren, hizkuntzaren destilaketa bat egitea, zorroztasunik galdu gabe, prestakuntza zientifikorik edo oinarri zientifikorik ez duen edonork ulertzeko moduko hitzetara itzultzeko. Hori funtsezkoa da hori errealitatera egokitzeko eta pertsona arruntek eta arruntek ulertu eta horri buruzko jarrera bat hartzeko.

Lehen aipatu duguna: oso garrantzitsua da hau zein arriskutsua den eta hori aldatzeko dugun gaitasunaren arteko oreka, banaezina baita. Dena galduta dagoela uste baduzu, carpe diem, eta geratzen zaigun denboraz gozatuko badugu, ezin baitugu ezer egin, ez goaz inora. Eta mezu hori erregai fosilekin lotutako interesak sustatzen saiatzen dira, jendea desmobilizatzeko (ikerketa batzuek egiaztatzen dute hori). Hau oso premiazkoa da, bai, baina konpon dezakegu. Garaiz gabiltza. Korrika asko egin behar da, baina itxaropena dago.

Banner Home

IRAKURRI INTERESATZEN ZAIZUNA
Harpidetu gure newsletterra eta aurkitu milioi bat istorio txiki.