Publicador de continguts

L'èxit escolar també és possible des de l'hospital
EDUCACIO
L'èxit escolar també és possible des de l'hospital
07/03/2023
ESCRIT PER:
ENTREVISTA PER:
Cruz Roja
ESCRIT PER:
ENTREVISTA PER:
Cruz Roja
  • L'hospitalització és un procés que comporta nombroses dificultats i desajustos per a les persones que pateixen una malaltia i per a les seves famílies. Aquesta situació és encara més difícil quan parlem de nens i nenes que, a causa de la malaltia, es veuen allunyats del seu procés escolar i educatiu. Des de  la Creu Roja a Ceuta, a través del Ministeri d'Educació i Formació Professional, treballen perquè els menors es mantinguin al dia en matèria educativa.
     

Sabies que els i les nenes hospitalitzades continuen anant a l’escola perquè hi ha docents als centres hospitalaris? Passar un període de malaltia en una habitació és dur, per la qual cosa és fonamental que els menors puguin oblidar per un moment que estan malalts. La seva continuïtat escolar i rendiment acadèmic també s'aconsegueixen des de l’hospital. 

A la Creu Roja de Ceuta, això és possible a través de dos dels seus projectes amb més èxit com són el Servei d'Atenció Educativa a la Infància Hospitalitzada (SAEIH) i el Servei d'Atenció Domiciliària Educativa (SADE), tots dos duts a terme amb infància hospitalitzada o convalescent en els seus propis domicilis i on professorat de la Creu Roja es desplaça,  o al domicili o a l’hospital, a atendre el menor malalt. 

Una iniciativa que es va reprendre el mes de desembre passat i que permet que, tant els nens i nenes hospitalitzats, com també la infància que, per problemes de salut, es troba als seus domicilis i no pot anar a classe, portin els seus estudis al dia.

Sandra Mora és mestra i responsable del projecte SAEIH 'Servei d'Atenció Educativa en Infància Hospitalitzada’de Creu Roja Ceuta, que pretén donar continuïtat a l'ensenyament i que els menors s'evadeixin de l'entorn hospitalari que els envolta. "L’alumnat que roman tant hospitalitzat com en el domicili, es considera que està en situació de desavantatge dins del sistema educatiu. La seva rutina diària es trenca respecte a les classes de referència i els centres educatius no poden atendre aquests nens que estan malalts", afirma. La seva tasca, precisament consisteix a coordinar-se amb cada centre i amb el professorat per adaptar un programa individualitzat per a cadascun d’aquests nens i nenes per tal que segueixin el seu procés d’aprenentatge. 

Ambdues iniciatives van adreçades a nens, nenes i adolescents de 0 a 18 anys, amb alguna malaltia, o que es troben convalescents al seu domicili o al llit d'un hospital. Un treball que anualment es duu a terme amb 30 centres educatius de Ceuta; 17 centres públics, 6 concertats, 6 instituts d’educació secundària i batxillerat i 1 d’educació especial. "Hem arribat a treballar al costat de 160 nens i nenes en el període del projecte, que sol durar uns nou mesos, ja que es concentra en el calendari escolar", explica Mora. 

 "Hem arribat a treballar al costat de 160 nens i nenes en el període del projecte, que sol durar uns nou mesos, ja que es concentra en el calendari escolar"

Al matí, de 9 a 10h, l'equip de la Creu Roja passa per cada centre escolar per recollir els deures i tasques i parlar amb tutors o professors. La resta del matí (igual que l'horari de qualsevol col·legi) els nens i nenes ingressats a l'hospital fan les seves activitats acompanyats pel personal de l'Organització.  Els objectius dels projectes per al curs escolar 2022/2023, no només recullen qüestions relacionades amb l'àmbit educatiu i amb l'atenció hospitalària necessària per evitar possibles desfasaments escolars, també se centra en l'àmbit social. En aquest sentit és clau generar els mitjans apropiats perquè, entre el menor o la menor i el seu entorn (família, veïns, amics de classe), es creïn els canals adequats perquè la comunicació no s'interrompi a causa de la seva malaltia, sinó que per contra es potenciï i dinamitzi.

 

  La necessitat dels vincles afectius 

En aquest procés juga un paper fonamental la importància de l'àmbit afectiu emocional, la principal funció del qual és el de donar suport emocional als nens i nenes malalts creant els mitjans adequats perquè sentin el menys possible la separació del seu cercle més proper. "Emocionalment noten moltíssim el canvi en les seves rutines. El que fem és donar-los molt suport i afecte i activitats perquè es diverteixin", afirma Mora. Subratlla la importància de la presència dels seus vincles afectius, dels seus amics i amigues de l’escola, "a través de les activitats, fem que continuïn en contacte amb els seus companys i companyes, per tal que no sentin una interrupció en la seva vida a causa de la malaltia". 
 

 

A més de donar suport a l'educació reglada, l'Organització també proposa activitats manuals, celebra les efemèrides més destacades i compta amb un vast material que fa les delícies dels més petits i petites. 

  "El grau de satisfacció és espectacular. Pel que fa a centres educatius, ja no només són projectes bons, sinó que són totalment necessaris," afirma Mora. Finalment, recalca la fantàstica coordinació amb la direcció dels diferents centres, una cosa "fonamental perquè el procés continuï endavant". 



Botones Donaciones

Banner Home

LLEGEIX EL QUE T´INTERESSA
Subscriu-te a la nostra newsletter i descobreix un milió de petites històries.