Eskola-arrakasta ospitaletik ere lor daiteke - Ahora
Eduki publikatzailea
- Ospitaleratzeak zailtasun eta desoreka ugari dakarzkie gaixotasun bat duten pertsonei eta haien familiei. Egoera hori are zailagoa da gaixotasunaren ondorioz eskola- eta hezkuntza-prozesutik urrun dauden haurrei buruz ari garenean. Ceutako Gurutze Gorria, Hezkuntza eta Lanbide Heziketako Ministerioaren bitartez, lanean ari da adingabeak eguneratuta egon daitezen hezkuntzaren arloan.
Ba al zenekien ospitaleratutako haurrek eskolara joaten jarraitzen dutela, ospitaleetan irakasleak daudelako? Gaixotasun-aldi bat gela batean igarotzea gogorra da, eta, beraz, funtsezkoa da adingabeek une batez ahaztu ahal izatea gaixorik daudela. Haien eskola-jarraitutasuna eta errendimendu akademikoa ospitaletik ere lortzen dira.
Ceutako Gurutze Gorriaren kasuan, arrakastarik handiena izan duten proiektuetako biren bidez lor daiteke hori: Haur Ospitalizatuen Hezkuntza Arretarako Zerbitzua (SAEIH) eta Etxeko Hezkuntza Arretarako Zerbitzua (SADE). Biek ala biek haurrak ospitaleratuta edo eriondo dituzte beren etxeetan, eta Gurutze Gorriko irakasleak hara joaten dira, edo etxera edo ospitalera, gaixo dagoen adingabea artatzera.
Joan den abenduan ekin zitzaion berriro ekimen horri, eta, horri esker, ospitalean dauden haurrek eta osasun-arazoak direla-eta etxera joan ezin diren haurrek egunean dituzte ikasketak.
Sandra Mora Ceutako Gurutze Gorriaren SAEIH (Ospitaleratutako Haurren Hezkuntza Arretarako Zerbitzua) proiektuaren irakaslea eta arduraduna da, irakaskuntzari jarraipena emateko eta adingabeak inguruan dituzten ospitaleetatik saihesteko. Ospitaleratuta nahiz etxean dauden ikasleak desabantaila-egoeran daude hezkuntza-sistemaren barruan. “Ospitaleratuta nahiz etxean dauden ikasleak desabantaila-egoeran daude hezkuntza-sistemaren barruan. Haien eguneroko errutina erreferentziazko eskolei dagokienez hausten da, eta ikastetxeek ezin dituzte gaixo dauden haur horiek artatu”, dioenez. Bere lana, hain zuzen ere, ikastetxe bakoitzarekin eta irakasleekin koordinatzea da, haur bakoitzarentzat programa indibidualizatu bat egokitzeko, ikaskuntza-prozesua jarrai dezaten.
Bi ekimen horiek 0-18 urte bitarteko haur eta nerabeei zuzenduta daude, gaixotasunen bat badute, edo beren etxean edo ospitale bateko ohean eriondo badaude. Lan hori urtero egiten da Ceutako 30 ikastetxerekin; 17 ikastetxe publiko, 6 itunpeko, bigarren hezkuntzako eta batxilergoko 6 institutu eta hezkuntza bereziko beste bat. “Proiektuaren aldian 160 haurrekin batera lan egitera iritsi gara, bederatzi hilabete inguru irauten duena, eskola-egutegian kontzentratzen baita”, azaldu du Morak.
“Proiektuaren aldian 160 haurrekin batera lan egitera iritsi gara, bederatzi hilabete inguru irauten duena, eskola-egutegian kontzentratzen baita”
Goizean, 9: 00etatik 10: 00etara, Gurutze Gorriko taldea ikastetxe bakoitzetik igarotzen da etxeko lanak eta zereginak jasotzeko eta tutoreekin edo irakasleekin hitz egiteko. Gainerako orduetan (edozein ikastetxetako ordutegian bezala), ospitalean dauden haurrek erakundeko langileekin egiten dituzte jarduerak. 2022/2023 ikasturterako proiektuen helburuek, hezkuntza-eremuarekin eta eskola-desfaserik gerta ez dadin behar den ospitale-arretarekin lotutako gaiak ez ezik, gizarte-arlokoak ere jasotzen dituzte. Ildo horretan, funtsezkoa da bitarteko egokiak sortzea adingabearen eta haren ingurunearen artean (familia, bizilagunak, gelako lagunak) bide egokiak sor daitezen haien arteko komunikazioa ez dadin eten gaixotasunagatik, baizik eta indartu eta dinamizatu dadin.
Lotura afektiboen beharra
Prozesu horretan, funtsezkoa da eremu afektibo emozionalaren garrantzia. Izan ere, haren eginkizun nagusia da gaixo dauden haurrei emozionalki laguntzea, bitarteko egokiak sortuz ahalik eta gutxien senti dezaten beren zirkulu hurbilenetik bereiztea. Emozionalki asko nabaritzen dute beren errutinen aldaketa.
“Laguntza eta atxikimendu handia ematen diegu, baita ongi pasatzeko jarduerak ere”, dio Morak. Azpimarratu du oso garrantzitsua dela beren lotura afektiboak, ikastetxeko lagunak, jardueren bidez, “ikaskideekin harremanetan jarraitzea, gaixotasunaren ondorioz bizitzan etenik ez sentitzeko”.
Hezkuntza arautua babesteaz gain, Erakundeak eskuzko jarduerak ere proposatzen ditu, efemeride nabarmenenak ospatzen ditu eta txikienen gozamenerako material zabala du.
“Gogobetetze-maila ikusgarria da. Ikastetxeei dagokienez, proiektu onak izateaz gain, guztiz beharrezkoak dira”, Morak baieztatu duenez. Azkenik, azpimarratu du koordinazio zoragarria dagoela ikastetxeetako zuzendaritzarekin, eta “hori funtsezkoa dela prozesuak aurrera egin dezan”.
irits dadin. Partekatu.