• Contacte
  • Intranet
  • Identifica't
  • Sala de Premsa
  • FES VOLUNTARIAT
  • FES-TE'N SOCI/SÒCIA

"Garantir una vida digna per a qualsevol persona és el nostre objectiu fonamental" - Illes Balears

CWB - BOTON SELECCION SITE ILLES

Aplicacions anidades

Publicador de continguts

"Garantir una vida digna per a qualsevol persona és el nostre objectiu fonamental"
Actualitat
Actualitat
d’o
17
2024
17 d’octubre "Garantir una vida digna per a qualsevol persona és el nostre objectiu fonamental"

En el marc del Dia Internacional per a l'Erradicació de la Pobresa, que es commemora cada 17 d'octubre, entrevistam la nostra companya Margalida Amengual. Fa gairebé un any, Margalida va assumir el rol de coordinadora de l'àrea d'extrema vulnerabilitat de la Creu Roja a les Illes Balears, liderant amb dedicació i compromís aquesta àrea que dóna suport i atén les persones en situació de vulnerabilitat.

 

Podries explicar-nos com ha estat la teva trajectòria des que arribes a la Creu Roja fins a convertir-te en la coordinadora de l'àrea d'extrema vulnerabilitat?

La meva experiència a la Creu Roja va començar fa aproximadament 6 anys com a voluntària en el projecte MAP (Marc d'Atenció a les Persones), conegut més col·loquialment com la porta d'entrada de l'entitat. Posteriorment, vaig realitzar les pràctiques de la carrera en el projecte Unitat Dependent, en el qual treballàvem la inserció sociolaboral amb dones en semi llibertat, la qual cosa va permetre ampliar els meus coneixements sobre l'entitat.

El 2019 va començar ja la meva trajectòria laboral com a tècnica en l'àrea d'extrema vulnerabilitat i, fa aproximadament un any, vaig passar a ser la coordinadora autonòmica de l'àrea. 
 
Quina va ser la teva principal motivació per presentar-te fa un any com a coordinadora de l'àrea?

No sempre es presenta l'oportunitat de coordinar una àrea, encara que no puc negar que vaig sentir vertigen en aspirar al lloc per les responsabilitats que comporta. La principal motivació per coordinar l'àrea va anar creixent a nivell personal i laboral, poder seguir nodrint-me dels coneixements de les meves companyes i companys i aprendre cada dia una mica més.

 

Quins factors determinen que una persona o família es trobi en situació d'extrema vulnerabilitat segons els criteris de la Creu Roja?, Quines són les principals barreres que enfronten les persones en situació d'extrema vulnerabilitat per sortir d'aquesta situació?

L'exclusió social obeeix a diferents dimensions o problemes, és per això, un fenomen multidimensional. D'una banda, es troba la "dimensió estructural o econòmica": relacionada amb l'atur, mancança d'ingressos i la privació de béns i serveis bàsics; però també hi ha una "dimensió participació política i de serveis públics": relacionada amb els drets en sanitat, educació, habitatge etc.; i finalment existeix la "dimensió de relacions o participació socials": relacionada amb l'aïllament, la conflictivitat social i familiar, etc. Tots aquests problemes o dimensions, quan es relacionen entre si, es troben mútuament reforçats i en combinar-se creen un complex cercle viciós del qual és molt difícil sortir.

 

Quines són les principals intervencions o programes que desenvolupa la Creu Roja a les Illes Balears per donar suport a persones en situació d’extrema vulnerabilitat?

Creu Roja Espanyola està realitzant tasques humanitàries des de la seva fundació el 6 de juliol del 1864. De manera inherent al seu esperit i coherentment amb la línia de la Federació de la Creu Roja i la Mitja Lluna Roja, defensam la vida i el benestar de l'ésser humà. Per tant, l'esforç sostingut per garantir una vida digna per a qualsevol persona és un objectiu fonamental de l’entitat.

Cal destacar dos moments d' atenció diferenciats dins l' àrea d' extrema vulnerabilitat:

El primer moment és per realitzar l'acollida de la persona, el primer contacte. Es realitza una recollida d'informació que permet aclarir la demanda explícita i les implícites que hi pugui haver en cada situació i actuar en conseqüència. Acollim amb un model d'atenció centrat en la persona, basat en l'escolta activa, la proximitat i adaptat al temps que necessita per aconseguir expressar, no només les seves necessitats més visibles, sinó aquelles que li suposen una major dificultat d'expressió, per les emocions que susciten el seu relat: moltes vegades marcat per la vergonya, impotència,  frustració, etc.

En aquell moment li facilitam tota la informació referida a les possibilitats que la Creu Roja pot oferir davant les demandes que planteja la persona, així com de recursos comunitaris que puguin cobrir aquesta necessitat detectada. 

El segon moment se centra en l'atenció urgent a les necessitats bàsiques on es facilita en el cas d'aquelles persones que es troben davant d'una situació de vulnerabilitat derivada d'una emergència econòmica i social. Realitzam una valoració individualitzada, tenint en compte diferents esferes en la situació de la persona a diferents nivells: familiar, econòmica, laboral, habitatge, social i salut.

Com a resultat de la valoració realitzem un diagnòstic que ens permet establir una resposta d'acord amb la necessitat detectada. Aquesta resposta és variable, en funció de la necessitat bàsica que cal cobrir: alimentació, higiene personal i de la llar, de vestir i abric, pagament de subministraments (llum/gas), etc. Tot això com un complement a un procés social i fins i tot a un acompanyament i atenció emocional i psicològica per a aquelles persones on el grau de vulnerabilitat és molt alt.

 

L'accés a recursos bàsics com aliments, pagament de subministraments, habitatge continua sent un repte. Com gestiona la Creu Roja aquestes necessitats urgents? Col·labora amb altres entitats per dur a terme els objectius?

Gràcies a la col·laboració del Govern de les Illes Balears, comptam amb diversos finançaments que permeten poder cobrir les necessitats bàsiques que presenten les persones usuàries que acudeixen a la nostra entitat. Cal destacar-ne dues: 

Subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que gestionen ajudes econòmiques per pal·liar la pobresa energètica per als anys 2022-2024, les quals ens permeten realitzar el pagament de subministraments (llum/gas) així com paralitzar el tall de subministraments.

I la convocatòria d'ajudes per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen programes de garantia alimentària amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent a l'any 2023, per a accions a realitzar durant els anys 2023, 2024 i 2025, la qual ens permet cobrir necessitats bàsiques relacionades amb la compra d'alimentació i productes d'higiene.

 

Abans parlaves de que també oferim atenció emocional i psicològica per a aquelles persones on el grau de vulnerabilitat és molt alt. Com gestiona la Creu Roja aquesta atenció?

Duem a terme el projecte "Benestar Familiar" que s'adreça a persones i/o famílies que es troben en situació de vulnerabilitat amb dificultats per cobrir les seves necessitats bàsiques, i que, a més, poden presentar un estat emocional alterat i d'aïllament. La intervenció s'estructura en dos blocs d' actuació: una anàlisi dels factors de vulnerabilitat i protecció dels menors i l'elaboració d' un pla d'Intervenció Familiar consensuat amb la unitat familiar i un altre, d'activació de l'oci i temps lliure. Realitzam tant sessions grupals com individuals per l'adquisició i millora d'habilitats personals, transversals i/o parentalitat/*marentalitat positiva.

Gràcies a la col·laboració del Govern de les Illes Balears, a càrrec de l'assignació tributària del 0,7% sobre l'impost de la renda de les persones físiques, podem dur a terme aquest projecte.

 

Durant tots aquests anys de trajectòria, Hi ha algun cas o història que mostri l'impacte del treball de la Creu Roja en la vida d'una persona?

Recordo diversos casos que m'han marcat durant la meva trajectòria laboral, però en destacaria un en concret. Ho record especialment perquè vaig començar a treballar amb aquesta família als pocs mesos de la meva incorporació en el projecte, ells estaven nouvinguts a l'illa. Al llarg dels anys, he pogut veure el procés de la família a nivell de recerca laboral i d'habitatge, el seu creixement i desenvolupament. També he estat participi del naixement i creixements dels seus dos fills, així com la reagrupació familiar que han dut a terme anys després amb família procedent del país d'origen un cop aconseguida estabilitat a l'illa. 
Tot i que a dia d'avui el contacte que mantenim és puntual, gràcies al gran procés que ha realitzat, continuen acudint de forma esporàdica a la nostra entitat en cas de presentar alguna necessitat ja que ens consideren un espai segur i de confiança. 

 

Quins són els futurs reptes als quals es presenta l'àrea d'Extrema Vulnerabilitat?

Els reptes als quals s'enfronta l'àrea d'extrema vulnerabilitat depenen molt de la situació social actual i les necessitats que es presenten. Un dels majors reptes als quals ens enfrontam és adaptar-nos a una societat canviant de forma constant per poder atendre les seves vulnerabilitats en el moment que es presenten.

No podem oblidar que en poc més d'una dècada, hem confrontat una crisi socioeconòmica, una crisi sociosanitària derivada de la pandèmia i, en aquest moment, una crisi inflacionària alimentada per diversos factors com estan sent: el desequilibri generat entre l'increment de la demanda després de la progressiva obertura de les economies, després del tancament, per la pandèmia de la COVID-19,  i la limitació en l'oferta; l'increment ininterromput des de mitjans de 2020 del preu de l'energia, així com disrupcions en les cadenes de subministraments, derivant en l'encariment generalitzat dels insumes, a més de la notable inflació del preu de l'habitatge.

I ja per últim. Ens podries descriure com és l'equip que tens a càrrec? 

Tinc un equip increïble al qual només puc donar-los les GRÀCIES. Agrair-los a totes i cadascuna d'elles el seu esforç, dedicació, flexibilitat, en definitiva, el seu increïble treball. No només a les meves companyes d'oficina, amb les quals treballo mà a mà sinó també, a tots i totes les companyes de les oficines locals de la Creu Roja a Balears que fan que tot sigui més fàcil.
Cadascuna d'elles aporta una cosa única i juntes fem un gran equip. Estic molt agraïda pel seu esforç i pel suport que he rebut durant aquest últim any. I no només agrair a l'equip que tinc a càrrec, sinó també a la meva directora d'àrea, així com coordinadora autonòmica per tot el suport rebut i l'aprenentatge diari.
 

Comparte este artículo:

Todas las noticias


Todas las noticias