• Contacte
  • Intranet
  • Identifica't
  • Sala de Premsa

Prop de mig milió de persones ha rebut ajuda humanitària de la Creu Roja a Catalunya per fer front a la pandèmia - Creu Roja Catalunya

Aplicacions anidades

Publicador de continguts

d’o
2020
07 d’octubre Prop de mig milió de persones ha rebut ajuda humanitària de la Creu Roja a Catalunya per fer front a la pandèmia

• El 39% de les persones ateses han perdut la feina a causa de la crisi. Més de la meitat de les llars han reduït els ingressos a causa de la crisi i el 15,6% dels assalariats s’han convertit en ERTO.

• El 22% de les persones no compten amb cap ingrés fix, mentre que el 13% depenen només de l’ajuda de la Creu Roja. Des de març, 35.857 persones han sol·licitat ajut per primer cop.

• El 58% de les persones ateses tenen fills menors a càrrec i el 19% són famílies monoparentals amb mare al capdavant.

• El 43% dels menors han tingut dificultats per seguir el curs escolar durant el confinament.

• El Pla Creu Roja RESPON davant la COVID-19 se centra ara en accions d’ajut humanitari, d’ocupació, de la salut i d’atenció  especial als col·lectius de gent gran, infància i joves.

Des de l’inici de la pandèmia, el Pla Creu Roja RESPON ha prestat suport a 485.863 persones en situació de vulnerabilitat a tot Catalunya. D’aquestes, 35.857 persones s’han acostat per primer cop a l’entitat entre els mesos de març a setembre per demanar ajut, un increment que representa un 143% respecte al mateix període de 2019. Es tracta d’un augment molt important en molt poc temps, al qual s’ha hagut de donar una resposta ràpida, especialment d’ajuda humanitària.

El 39% de les persones ateses per la Creu Roja a Catalunya al llarg d’aquests mesos ha perdut la feina a causa de la pandèmia, mentre que més de la meitat de les llars que abans de la crisi sanitària comptava amb ingressos mensuals més o menys estables (54,3%) ha vist disminuir els seus recursos econòmics.

Aquestes són algunes de les conclusions de l’informe de L’Observatori “Impacte de la COVID-19 en col·lectius vulnerables” que s’ha elaborat mitjançant 1.314 persones que són població activa (entre els 18 i els 65 anys) ateses dins el Pla Creu Roja RESPON enquestades els mesos de juliol a setembre.

Reducció dràstica d’ingressos a les llars

L’informe posa també de manifest que el 22% de les persones enquestades no compta actualment amb cap ingrés fix, mentre que un 15,6% dels salaris s’han acabat reconvertint en expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO). El 13% de les famílies manifesta que depèn exclusivament de l’ajuda de la Creu Roja per tirar endavant.

Per donar resposta a aquesta emergència, des de maig a setembre la Creu Roja ha distribuït prop de 2,5 milions de quilograms d’aliments i més de 61.000 kits d’higiene i alimentaris per cobrir necessitats bàsiques. En l’àmbit de l’ocupació laboral ha realitzat 5.910 sessions d’informació i 3.954 d’orientació ocupacional que han arribat a 8.330 persones de difícil accés al mercat laboral.

Infància i joves, col·lectius de major risc

Els infants i els joves han patit especialment les conseqüències del confinament i d’aquesta crisi sociosanitària. El 58% de les famílies ateses en el Pla Creu Roja RESPON tenen fills menors d’edat a càrrec i hi predominen les parelles amb descendència seguides de les famílies monoparentals amb dones al capdavant, que representen el 19%. Cal destacar que el 21% dels nuclis familiars estan integrats per 4 membres.

En aquest context, l’estudi evidencia que el 43% d’infants en edat escolar han tingut dificultats per seguir el curs durant el confinament, ja sigui per la manca de recursos telemàtics (ordinadors, tauletes, connexions) o per no comptar amb l’acompanyament necessari per part del seu entorn familiar. Per pal·liar aquesta situació, s’han distribuït 712 tauletes i altes de línia per superar la bretxa digital i s’han realitzat més de 13.500 activitats i sessions de reforç educatiu en línia des de l’inici de la crisi.

Sensibilització, prevenció i intervenció en salut

Segons l’informe, un 5% de les persones ateses per l’entitat durant aquests mesos ha patit la COVID-19 i un 56% veuen afectada la seva salut emocionalment arran de la situació de confinament o la por a contreure la malaltia.

Per fer front a aquesta situació, durant aquest període la Creu Roja ha dut a terme nombroses accions de sensibilització i prevenció en l’àmbit de la salut. Així, conjuntament amb la Generalitat de Catalunya, s’ha impulsat durant l’agost i setembre una campanya de sensibilització entre els joves per prevenir la COVID-19 en els espais d’oci nocturns que ha arribat a 77.356 persones.

La Creu Roja també ha fet 159.055 trucades de seguiment, prevenció i promoció de la salut entre els col·lectius més vulnerables; ha distribuït més de 800.00 mascaretes entre la població i ha gestionat una línia telefònica per oferir suport emocional.

D’altra banda, actualment s’està implantant el projecte de voluntariat Promotor Comunitari de Salut, amb l’objectiu de conscienciar i donar pautes preventives sobre el coronavirus a més de 100.000 persones a tot Catalunya i distribuir fins a 90.000 mascaretes.

Comparte este artículo: