Gurutze Gorriko aktualitatea

ERREPORTAJEAK

LOTU NATURAREKIN MEDIKUAREN AGINDUZ

Lotu naturarekin medikuaren aginduz
Naturaz gozatzeak eragin positiboa du osasun fisiko eta mentalean, eta, horren ondorioz, Kanadan edo Estatu Batuetan gero eta mediku gehiagok planteatzen dute jarduera hori beren pazienteei preskribatzeko aukera, Gurutze Gorrian egiten duguna bezalako paseoak edo natura-guneetara bisitak, baso-terapiak edo ingurumen-boluntariotza eginez.

Tabla de contenidos

Cruz Roja

IDAZLEA:
ELKARRIZKETAGILEA:
Cruz Roja

Banner Compártelo Reportaje Pequeño

Parte 0

Natura ona da osasunerako

Medikuntzak hamarkadak daramatza herritarrei irakasten, eta horietatik gutxik dute kostu-onura erlazio mesedegarria, naturan denbora pasatzea eta osasun fisiko eta mental hobea lotzen dituena bezain ona. Hala bermatzen du praktika horri ongizate fisiko handiagoa egozten dion ebidentzia zientifikoak, hala nola gaixotasun kardiobaskular bat, arteria-presio altua edo diabetesa eta obesitatea izateko arriskua murriztea, besteak beste, baina baita mentala ere. Gero eta azterlan gehiagok erakusten dute, adibidez, berdeguneak bisitatzeak kortisol maila – estresari erantzuteko askatzen den hormona – murrizten duela, edo eragin positiboa duela oroimenean, sormenean eta antzeko alderdietan, eta, are gehiago, laneko gogobetetasuna handitzeko gai dela. Logikoa da, beraz, medikuarenetik irtetea naturan asteko ordu kopuru bat inposatzen duen errezeta batekin, gero eta hurbilago egotea herrialde askotan.

Berdeguneak bisitatzeak kortisol maila jaisten du eta eragin positiboa du memoria eta sormena bezalako alderdietan

Parte 1

Ingurumen-lotura medikuaren aginduz

Ideia hori BC Parks Foundation irabazi asmorik gabeko erakundeak garatutako ekimen batetik abiatzen da, eta duela hamarkada bat baino gehiago Estatu Batuetan abian jarritako antzeko proiektu batean inspiratuta dago. Proiektu horren helburua herrialdeko komunitate medikoa kontzientziatzea da, astean denbora (gutxienez 2 ordu, zehazki) ingurune berde batean agintzeko beharraz. Bere gomendioa, besteak beste, Scientific Reports-en argitaratutako Exeter Unibertsitatearen azterlan batean oinarritzen da. Azterlan horretan 20.000 ingeles inguruk parte hartu zuten, eta ondorioztatzen du naturan astean gutxienez 120 minutu igarotzen dituzten pertsonek – 20 minutuko jardunaldietan bana daitezke – osasun- eta ongizate-egoera hobea izateko joera handiagoa dutela ez dutenek baino.

“Ez zegoen zalantzarik naturan aire zabalean denbora igarotzeak onura handiak dakartzala osasunerako eta ongizaterako, baina orain arte ez genekien zenbat denbora behar genuen, lan honen arduradunetako batek, Ingalaterrako unibertsitateko Medikuntza Eskolako Matthew White doktoreak, azaldu zion Science Dailyri. Azterlan honetan aztertzen ditugun bisita gehienak etxetik 3 kilometro pasatxora egin ziren, eta horrek erakusten du hiriko berdeguneetako pasealekuek ere eragin positiboa dutela”, adierazi du.

Jarduera mota aukeratzea, hori bai, paziente bakoitzaren erabakia da, eta, beraz, bere lehentasunetara eta egoera fisikora egokituta egon behar du; izan ere, medikuak agindutakoa bete dela jotzeko baldintza bakarra naturarekin harreman sakona eta kalitatezkoa izatea da. Eta horrek aukera ugari eskatzen ditu: banku batean esertzea, mendian zehar ibilbide bat egitea, eta gaur egun ezagunenetako bat den baso-terapia.

Baso-bainuak ere esaten zaio; kontzeptu hori Japonian sortu zen, shinrin yoku terminoaren pean — hitzez hitz, basoko atmosfera xurgatzea —. Praktika honek proposatzen du naturan bete-betean murgiltzea. Hori lortzeko, isilik egin behar da, bost zentzumenekin harremanetan jarrita. Terapia horrek dakartzan onuren zerrenda, mundu osoan gero eta hedatuago dagoena, bat dator Kanadako preskripzioaren oinarri diren azterketekin: estresa, arteria-presioa, antsietatea eta insomnioa murriztea lortzen du; immunitate-sistema hobetzen du, eta eragin positiboa du gogo-aldartean.

Parte 2

Naturan bete-betean boluntariotza

Baina basoko bainuak osasunerako hain onuragarria den konexio horretaz gozatzeko modu ugarietako bat baino ez dira. Naturan denbora horrek are helburu handiagoa izatea bilatzen dutenek aukera gisa hartzen dute ingurumen-boluntariotza. Herritar gehiagok parte hartzen duten jardueretako bat SEO/BirdLifek Ecoembesekin batera abian jarritako LIBERA Proiektua da. Gurutze Gorriak, berriz, zaborra ibai, urtegi, kostalde, hondartza eta era guztietako ingurune naturaletatik kentzea sustatzen du. Helburua, birziklatzearen eta hondakinen kudeaketaren garrantziaz parte-hartzaileak kontzientziatu eta kontserbatzeko beharrezko lanean parte hartzeaz gain, ingurumenean hondakinak metatzeko puntu beltzak identifikatzea da, besteak beste, bertako biztanleak arriskuetatik babesteko — adibidez, basoetako suteen edo uholdeen kausa da, ibaien barruan pilatzen denean —. 2021ean bakarrik, programa honetan parte hartu zuten 2.500 boluntarioek 2 tona zabor bildu zituzten.

Ildo beretik doaz Gurutze Gorriak Espainiako parke nazionaletan garatzen dituen boluntariotza-ekintzak. Gurutze Gorriak arlo horretan egiten duen lana arriskuen prebentziora bideratuta dago, segurtasuna bermatzeko eta bisitarien esperientzia hobetzeko, zaintza-lanen eta tailer espezifikoen bidez. Ingurumen-boluntarioek kontserbazio-saioak ere egiten dituzte, hala nola bidezidorrak egokitzea eta zaborra garbitzea eta biltzea, bai eta ingurumenarekiko sentsibilizazio- eta kontzientziazio-jarduerak ere, kalteberak diren kolektiboei egokituak.
Hori da, ziurrenik, Gurutze Gorriak garatzen duen alderdirik ezezagunenetako bat, ingurumenarekin duen konpromiso handia. Erakundearen datuen arabera, antolatutako eta aktiboki parte hartzen duten 205.600 boluntario baino gehiagotatik 1.703k parte hartzen dute atal honetan.
Parke nazional irisgarriak

;

Parte 3

Parke nazional irisgarriak

Hala ere, Gurutze Gorria bereizten duen ezaugarriren bat badago, gizarte-kalteberatasuneko egoeran dauden edo Espainiako parke naturaletara joateko zailtasunak dituzten pertsonen irisgarritasunarekin dugun konpromisoa da. Hori lortzeko, lekualdatzea errazteaz gain, boluntarioek interpretazio-ibilbide egokituak antolatzen edo ingurumen-hezkuntzako jarduerak garatzen laguntzen dute. Hori guztia bizimodu osasungarria sustatzeko asmoarekin, naturarekiko lotura onuragarri horri esker.

Uda honetan, Gurutze Gorriko boluntarioak Cabrera artxipelagoko (Balear Uharteak) Parke Nazionalean ere egongo dira. Bertan, zailtasun sozialak edo fisikoak dituzten pertsonentzako bisita egokituak antolatzen dituzte, bainu lagunduaren zerbitzu bat barne, eta bideak, hondartzak eta itsas hondoak garbitzen, plastikoak biltzen eta sailkatzen eta espezie inbaditzailetzat jotzen direnak ezabatzen parte hartzen dute, haien ingurumen-aberastasuna babesteko.

Halaber, Ordesa eta Monte Perdidoko Parke Nazionalean (Huesca), sentsibilizazio-lanak eginez, ibilbide gidatuen bidez, eta bisitariari uztailaren 25etik bere egoera fisikorako egokienak diren esplorazio-aukerei buruzko informazioa eta aholkularitza emanez. Gainera, Gurutze Gorriko boluntario guztiak lehen sorospenetan trebatuta daude (ibilgetzeak, bendajeak, odoljarioen kontrola, BBB, desfibriladorearen erabilera), eta lur orotako anbulantzia bat dute. Ekimen horiek guztiek erakusten dute Espainiako natura eta parke naturalak mundu guztiarentzat irisgarriak izateaz gain, osasun-kontua ere badela.

Banner Compártelo Reportaje

Banner Home

IRAKURRI INTERESATZEN ZAIZUNA
Harpidetu gure newsletterra eta aurkitu milioi bat istorio txiki.