Eduki publikatzailea

Therese Jamaa: “Berrikuntza eta digitalizazioa dira gure etorkizunaren gakoa, eta emakumeak ezin dira etorkizun handiko egoera horretatik kanpo geratu”
BEGIRADAK
THERESE JAMAA
THERESE JAMAA
01/06/2022
IDAZLEA:
ELKARRIZKETAGILEA:
Silvia Llorente
01/06/2022
IDAZLEA:
ELKARRIZKETAGILEA:
Silvia Llorente
Huawei Españako presidenteordeaa eta Espainiako Gurutze Gorriaren Fundazioko presidenteordea

Zurea ez da bizitza konbentzionala izan. Beiruten jaioa, Therese Jamaa, bere herrialdetik ihes egin zuen 8 urte besterik ez zituela, Libanoko gerratik ihesi, bere familiarekin Parisen bizitzen jartzeko, bertan nazioarteko merkataritza ikasi zuelarik. GSMAko General Manager izan da, Mobile World Capital, Mobile World Congress antolatzen duen patronala, ia 6 urtez. Emakumeen lidergoaren eta kristalezko sabaiak apurtzeak esan nahi duenaren adibidea, Jamaa Huawei teknologia-konpainiaren presidenteordea da joan den urtarriletik. Konpromiso soziala beti egon da presente bere DNAn eta teknologiak pertsonen bizitza hobetzeko balio duela defendatzen du. Berriki, Espainiako Gurutze Gorriaren Fundazioko lehendakariorde izendatu dute, eta Gizarte Teknologien Fundazioaren (TECSOS) patronatuko kide ere bada. Fundazio horren helburua da beharrizan eta erantzun sozialei berrikuntza teknologikoaren bidez aurre egitea, pertsona ahulenei arreta berezia eskainiz.

Zure bizitza gainditze istorio bat da. 8 urterekin, familiarekin batera Beirutetik Parisera joan zinen, bizimodu hobea aurkitzeko itxaropenarekin. Zer gogoratzen duzu garai hartaz?

Garai hartako une batzuk nire oroimenean inprimatuta geratu dira. Adibidez, gogoan dut anai-arrebak eta biok Parisen gure eskola berrian hasi ginen eguna. Ikasturte erdian izan zen. Ikasgelara iritsi nintzenean, irakasleak Frantziako Historia klasearen erdian aurkeztu zizkidan gainerako ikasleak. Erregeez eta herrialdeko ibaiez ari ziren.

Aitortu behar dut, une hartan, neskato baten ikuspegitik, gai hau ez zitzaidala batere interesatzen, batez ere kontuan hartzen badugu aipatzen zituzten pertsonaia horiek guztiak hilda zeudela. Gogoan dut Beiruten eskolak itxi baino lehen nire azken klasea Libanoko mendiei eta zedroei buruzkoa zela. Eta lagunen falta sumatzen nuen.

Parisera iritsi ginenean, gure azentuak barre eragiten zien lagunei (frantses arraroa zen, Moliere estilokoa, erabat anakronikoa). Baina, hori bai, gelako gainerako haurrek baino hobeto idazten genuen beren hizkuntzan.

Gure amak, gurekin ihes egiteko ausardia izan zuenak, beti esaten zigun Frantzian egoteko zortea genuela. Baina, egia esan, Libano nahiago nuen, han baitzegoen gure aita, gure aitona-amonak eta gure lagunak.

Urte gogorra izan zen. Gure bizitzatik urrun geundelako, besterik gabe.

Ukrainan gertatzen ari denarekin paralelismoak ezartzea ezinbestekoa dela uste dut. Zer sentitzen duzu zure herrialdea uzten duten pertsonen irudiak ikustean?

Urteak igaro diren arren eta ahaztu duzula edo gaindituta duzula uste duzun arren, irudiak, sentsazioak berpiztu egiten dira. Saihestezina da.
 Ukrainako gatazkari dagokionez, giza osagaia funtsezkoa iruditzen zait. Alde horretatik, Espainiako familien eskuzabaltasuna miresten dut. Nire inguruan, hainbat familiak errefuxiatuak hartu dituzte beren etxeetan…

Zer gertatuko zen norbaitek hartu izan bagintu? Libanora itzuliko ginen egunen batean? Ez dut uste! Europako bizimoduak inoiz izango ez genituzkeen aukerak eskaintzen zizkien gurasoei, hala nola doako eta kalitatezko eskoletara bidaltzea edo medikuntzarik onena eskuratzea. Eta ordaindu gabe! Europak bizitza hobea ematen zigun eta ez ginen itzuliko. Ukrainar askok, ordea, ez zuten beren herrialdetik irten nahi. Izan ere, hasi dira itzultzen…

Europan gertatzen ari den beste gerra bat da. Gugandik oso gertu.

Ulertu dugunez, Gurutze Gorria garrantzitsua izan zen zuretzat, bai Beiruten, bai Frantzian, horregatik duzu hain harreman hurbila erakundearekin? Zer esan nahi du zuretzat?

Libanoar guztiok gogoratzen dugu Gurutze Gorria Libanoko gerrako urteetan. Gurutze Gorriko furgoneta bat agertzen ikustea lasaitasun eta itxaropen sentimendu bat zen, aterpeetan egunak generamatzanean. Ospitaleetan lekurik ez zegoenean, Gurutze Gorriko boluntarioek espaloietan laguntzen zieten zaurituei. Izan ere, nire aitak, erizain militarra zenak, Erakunde honen ondoan lan egiten zuen.

Gogoan dut egun batean, aita egun asko kanpoan egon ondoren itzuli zenean, zuzenean jaitsi zela amarekin eta amonarekin lo egiten genuen aterpera, eta oso pozik esan zigula: "Oraintxe jaio da edale bat kalean". Ama erditzean artatu ahal izan dugu, eta oso ondo dago. Ez nuen ulertzen. Kalean? Ondo zegoen ume bat? Baina aita txokolatina batekin itzuli zen guretzat... pentsatu nuen erditze andreak eman ziola... eta asko poztu nintzen erditzeagatik eta haurragatik! Harrigarria da nola haur baten buruak guztiari zentzua emateko gai den, baita unerik berezienei eta muturreko egoerei ere.

Zein lotura duzu une honetan Gurutze Gorriarekin?

Gurutze Gorria nire bizitzaren parte da, nire proiektu profesional eta pertsonalen parte. Zein herritartasunekoa naizen esan aurretik, modu naturalean ateratzen zaidana da Gurutze Gorrikoa naizela herrialderik gabe, mugarik gabe. Gurutze Gorriarena, besterik gabe.

Gaur egun Tecsos fundaziotik (Gurutze Gorriaren Teknologia Soziala eta Vodafone Fundazioa) gertu lan egiten dut eta patronatuko kide naiz. Gainera, Espainiako Gurutze Gorriaren fundazioko presidenteorde gisa lanean hasi berri naiz. Proiektu berri horren helburua da Gurutze Gorriak, munduko erreferente humanitarioa denez, gogoeta egiteko gune bat sortzea pentsamendu humanitarioaren inguruan, eta gizartean ekarpen humanitarioa bultzatzea erakunde guztietan, edozein motatakoak direla ere, eta baita gizabanakoengan ere. Postu hori betetzea benetako harrotasuna eta erronka garrantzitsua da niretzat. Era berean, eta ahal denean, boluntario gisa egiten dut lan, eta harro nago nire seme-alabek ere laguntzen dutela ikusteaz.

Zein motatako proiektuak ari zarete garatzen Tecsos Fundazioan gaur egun, eta zein proiektutan ari zarete lanean etorkizunari begira?

Gurutze Gorria etengabeko hobekuntza-prozesuan dago, eta etengabe egin du aurrera teknologiaren bidez erantzun berritzaile berrien garapenean, Gizarte Teknologien Fundazioaren (TECSOS) babespean. 2002an sortu zen fundazio hori, Gurutze Gorriak eta Vodafone España Fundazioak batera bultzatuta.

Bi erakundeek esparru sozial eta teknologikoan duten esperientzia bateratzea erabaki dute, gizarte-premiei berrikuntzaren bidez erantzuteko, pertsonak ahaldunduz eta pertsona ahulenei arreta berezia eskainiz. 5G sareetan eragiten duen abatar afektibo batetik, ospitaleratutako haurrentzat errealitate areagotuko proiektuetatik edo droneak dituzten pertsonak bilatzeko Adimen Artifiziala erabiltzetik. Etorkizuneko Etxeari lotutako erronka berriei bide ematen dieten proiektuen adibide batzuk dira, non IoT (Gauzen Internet edo Internetera konektatutako gailuak) edo Adimen Artifiziala (ahots-laguntzaileak bezalako gailuei aplikatua) oso erabilgarriak izan daitezkeen pertsonak beren ingurunean modu autonomo eta seguruan mantentzeko.

Gurutze Gorriaren eta Ilargierdi Gorriaren Munduko Egunean ospatu zen ekitaldian paper garrantzitsua izan zenuen, bertan dominak hainbat pertsona edo erakunderi eman zitzaizkien.

Aurten, Gurutze Gorriaren munduko egunean, emozio handiz joan nintzen zeremoniara, Espainiako Gurutze Gorriak ohorezko plaka Libanoko Gurutze Gorriari ematen baitzion. Kosta egin zitzaidan diskurtsoa egitea Libanoko Gurutze Gorriaren (nire sorterrikoa) eta Espainiako Gurutze Gorriaren (nire etxe berrian) aurrean egotea sentitzen nituen emozio guztiengatik benetan hunkigarria izan zen. Han egotea hitz batzuk lerrokatu nahian Libanoko irudi oso biziak pantailan pasatzen zirenean.

Ezin eskertuago eta harro nengoen nire familia berria nire jatorrizko familiaren arreba zela ikustean. Oso harro nago Gurutze Gorriak gizateriarentzat ordezkatzen duen guztiaz!

"ZEIN NAZIONALITATEA NAIZEN ESAN AURRETIK, BEREZ DATORKIDANA GURUTZE GORRIKOA NAIZELA ESATEA DA"
FotoCita

Gainera, Gurutze Gorriak prestatu duen bideoetako baten protagonista dira, erakundearen lan guztia mugitzen duten zazpi printzipio nagusietan sakontzeko. Zure kasuan, Pepe Bellok Unitatearen printzipioari buruz idatzitako poemetako bat errezitatzen duzu, zure historia pertsonalarekin oso lotuta dagoena.

Hala da. Harrotasuna da Gurutze Gorriaren printzipioak gizarteak eta, bereziki, pertsona gazteenek ezagut ditzaten laguntzea. Egiten duguna zergatik egiten dugun, zerk mugitzen gaituen eta erakunde gisa gidatzen gaituen ulertzea funtsezkoa da gizarteak proiektu honetan lagundu eta bat egin dezan. Gurutze Gorriaren funtsezko printzipioek are garrantzi handiagoa dute gaur egun, eta baita etorkizunari ahalik eta ondoen aurre egiteko ere.

Unidad poema errezitatzea berezia izan zen, printzipio hori erabakigarria izan delako nire bizitzan. Gurutze Gorriko Unitatea lehen pertsonan bizi izan dut. Lehenik, Libanon, gerran zehar egin zuten lan garrantzitsuarekin; gero, Frantziara ihes egin genuenean, han ere berriro hasten lagundu ziguten; eta, jakina, Espainian, non ikusten dudan pertsona ahulekin egiten duten lan izugarria. Gurutze Gorria herrialde bakoitzean, bere hizkuntza, kultura eta ohiturekin, baina bakarra dena. Unitate horrek balioak eta metodologia partekatzen ditu, Gurutzeta Gorri guztien harmonia indartzen du eta kudeaketa hobea eta irismen globala lortzeko orientazioa ematen die, urrutiko lekuetatik hasi eta herrigune handietaraino. Leku eta herrialde guztietan. Nire jatorrizko herrialdean sentitu dudan, hazi nintzen eta nire lan-ibilbidea egin dudan Unitate hori.

Ia 6 urte izan zinen GSMAko General Manager, Mobile World Capital. Atzera begiratuta, zer ikasi zenuen esperientzia honetatik?

Nire ustez, GSMAn, Mobile World Capitalen, aritu nintzen denbora esperientzia zoragarri bat bezala bizi izan dut. Erakunde handia da, eta bertan profesional handiak ezagutzeko aukera izan dut, batzuk gaur egun benetako lagun bihurtu direnak.

Niretzat harro egoteko modukoa izan da Mobile World Congress-en parte hartu izana, sektoreko ekitaldirik handiena baita, eta munduko ekosistema teknologikoko enpresa nagusiek parte hartzen dute bertan. Nire lankideekin konektatuta jarraitzen dut, eta, izan ere, Huaweitik, duela hilabete batzuk lanean hasi nintzen konpainiatik, nire lehen lorpenetako bat Mobile World Capitalekin lankidetza-hitzarmen bat sinatzea izan da. Zehazki, pertsona kalteberentzako gaikuntza digitaleko lehen proiektu bat abiarazi berri dugu, bereziki emakume emigratzaileengan arreta jarrita. Oso pozik nago Huawei hezkuntza-ekimen handi horietan parte hartzeaz. Hasieratik Huaweik lagundu nau eta espero dut proiektu honen arrakastak parte-hartzaile eta enpresa laguntzaile gehiago erakartzea.

Nolakoa da zure egungo postua Huawei Españako presidenteordetzan?

Urtarrilean iritsi nintzenetik, pozik nago profesional bikainez osatutako talde batekin batera lan egin ahal izateaz. Zorionekoa naiz, halaber, konpainiako zuzendaritzaren laguntza izan dudalako pertsonen bizitza benetan aldatzen duten proiektu berriak bultzatzeko. Huaweik 60 milioi euro baino gehiago inbertitu ditu lau urtean, eta proiektu berritzaileetara inbertsio berriak bideratzeko lanean ari gara, zalantzarik gabe, pertsona askorentzat lan-aukerak ekarriko dituztenak.

Errealitatea da erronka handiak ditugula, sozioekonomikoak, geopolitikoak, ingurumenekoak, eta horiei pandemia-egoera eta bizi dugun krisi ekonomikoa gehitu zaizkie. Baina horrek ez gaitu geldiarazi. Erronka horien aurrean, Huawei bere ahaleginak indartzen ari da, bai teknologiaren aldetik, bai gizarte-ekintzaren aldetik, gure gizarteak aurrera egiten laguntzeko, pertsonen bizitza hobetzeko eta mundu berdeago eta iraunkorrago bat lortzeko. Oso pozgarria da konpainia arlo horietan guztietan egiten ari den ekarpen garrantzitsuaren berri izatea.

"BENETAKO MUNDU JASANGARRI BATEK ANIZTASUNEAN OINARRITU BEHAR DU"
FotoCita

Nola lagun dezakete teknologiak eta berrikuntzak mundu hobea sortzen? Zer adibide ditugu gure inguruan?

Informazioaren teknologiek ahalmen handia dute mundua eraldatzeko eta aurrera eginarazteko, eta helburua da aurrerapen hori iraunkortasunaren ikuspegitik egitea. Azpimarratu nahi nuke garapen jasangarriari egiten zaion ekarpena ez dugula ingurumenaren ikuspegitik soilik planteatzen, baizik eta pobrezia, gosea eta desberdintasunak desagerraraztea, eta osasuna, hezkuntza edo lana eskuratzeko aukera handiagoa eta hobea lortzea, horiek baitira lehentasunezkotzat jotzen diren GJHetako batzuk.

Ildo horretan, TECH4ALL ekimenaren bidez, Huaweik hainbat ekintza jarri ditu abian, hezkuntza, ingurumena, osasuna eta landa-garapena bezalako arloetan inklusio digitalari laguntzeko. Helburua da inor ez dadila atzean geratu. Horretarako, ekosistema digitalak sortzen ari gara, eta garatzaileei komunitate eta industria ezberdinei zuzendutako aplikazioak sortzen laguntzen diegu.

Adibide batzuk jartzearren, pertsonen gaitasun digitalak hobetzeko Nazio Batuek ezarritako helburuari jarraituz, Seeds for the Future 2.0 (IKTen etorkizuna) programa bultzatu dugu, unibertsitateko ikasleen eta gazte ekintzaileen gaitasun teknologikoak eta enplegagarritasuna hobetzeko. Programa horretan 150 milioi dolar inbertitzea aurreikusi dugu, eta espero dugu aurreko urteetan baino 3 milioi pertsona gehiagok jasoko dutela dirua.

Gai horri dagokionez, gure txostena aurkeztu berri dugu: "Gaitasun digitalen etorkizuna Espainian". Txosten hori Talentu Digitalaren Goi Bileran aurkeztu da, UNESCOren 2022ko Goi Mailako Hezkuntzaren Munduko Konferentziaren esparruan antolatua. Espainian talentua garatzeko eta teknologia berrietan prestatzeko planteatzen diren erronketan oinarritzen da dokumentu hau.

Testuinguru horretan, lantzen ari garen beste erronketako bat genero-arrakala ezabatzea eta nesken artean STEM bokazioak piztea da. Horretarako, Inspiring Girls Fundazioarekin elkarlanean ari gara.

Duela gutxi, Inclusive Coding proiektuan parte hartuko dugula iragarri dugu, Mobile World Capital, Santa Klara Fundazioa eta Migracode fundazioekin batera abian jarritako ekimena. Proiektu horren helburua da kalteberatasun-egoeran dauden pertsonak, besteak beste, emakume emigratzaileak, birorientatzea gaitasun tekniko digitalei buruzko prestakuntzaren bidez. Pertsonalki, asko gustatzen zaidan ekimena da, eta bereziki identifikatuta sentitzen naiz.

"GENERO-ARRAILA EZABATZEKO ETA NESKEN ARTEAN STEM BOKAZIOA PIZTEKO LANEAN ARI GARA"
FotoCita

Sektore teknologikoak etengabe guztiaren berri izatera behartu behar du, etengabe berrasmatzen. Nola egiten diozu aurre sektore aldakor honi?

Hain zuzen ere, sektore teknologikoa izugarri dinamikoa da, eta horrek eguneratuta eta etengabe informatuta egotea eskatzen du. Baina, batez ere, beharrezkoa da jarrera oso harkorra izatea, burua zabalik izatea eta ikasteko gogo handia izatea. Era berean, gai bakoitzari buruzko adituen laguntza izatea funtsezkoa da sektore honetan. Azken batean, talde-lana da.

Inoiz goraipatu duzu dibertsitatea taldeen barruko balio gisa. Zer ematen dio aniztasunak lan/lanbide esparruari

Askotariko mundu batean bizi gara, eta gure gizarteak modu orekatuan ordezkatuta egon behar du bere eremu guztietan (instituzionala, politikoa, hezkuntzakoa eta, jakina, enpresakoa). Ildo horretan, irmoki uste dut pertsona guztiek, beren jatorria eta baldintza edozein direla ere, aukera berberak izan behar dituztela lan-eremuan.

Baina, gainera, erabat sinetsita nago edozein jarduera edo proiektu profesional beti aberastuko dutela pertsona ezberdin eta heterogeneoen ikuspuntu eta sormen fluxuak. Hori funtsezkoa da erabiltzailea aldaketaren erdigunean jartzen ari diren enpresa askoren arrakastarako.

Azken batean, mundu benetan jasangarri batek aniztasunean eta guztion ekarpen bateratuak dakarren aberastasunean oinarritu behar du, generoa, adina, jatorria eta beste edozein ezaugarri edo zirkunstantzia alde batera utzita.

Teknologia konpainia batean goi kargua duzun arren, emakumeek oraindik kristalezko sabai askori egin behar diete aurre botere postuetara iristeko. Zure ustez, nola irauli daiteke egoera hori?

Azken hamarkadetan munduak bilakaera handia izan duen arren, oraindik ere badira gizonei eta emakumeei dagokienari buruzko aldez aurreko ideiak, eta horri kanpoko balaztak, batzuetan geure buruari inposatzen dizkiogunak eta gure gaitasunetan konfiantzarik eza gehitzen zaizkio. Muga horiek gainditzen zailak dira. Horregatik, garrantzitsua da emakumeak nahi dutenaren alde borrokatzera animatzea, eta ametsak betetzeko mugarik ez dagoela azpimarratzea.

Garrantzitsua da eskua altxatzea eta presente izatea. Benetan uste dut oso une interesgarrian gaudela, emakumeentzako aukeraz beteta. Enpresek emakume zuzendariak, aholkulariak bilatzen dituzte. Ezin dugu momentua pasatzen utzi. Digitalizazioaren bizkortze zorabiagarri baten aurrean gaude gure bizitzako arlo guztietan, eta aro berri honetan irekitzen diren aukera ugariak aprobetxatu behar ditugu guztiok, gizon zein emakume, gure gizartea abiapuntu berri batean koka dezagun, genero-desberdintasunak eta -arrailak ezabatuz.

Gaur egun, gero eta beharrezkoagoa da teknologian eta gaitasun digital aurreratuetan prestakuntza handia duten profesionalak izatea, baina eremu horietan emakumeen talentua oso urria da. Berrikuntza eta digitalizazioa dira gure etorkizunaren gakoa, eta emakumeak ezin dira etorkizun handiko eszenatoki horretatik kanpo geratu. Alde horretatik, gaur egun funtsezkoa da gure gazteen artean bokazioak piztea eta STEM karrerak egitera animatzea. Sektore teknologikoak talentua, sormena eta ahalegina behar ditu, bai gizonena, bai emakumeena, gure gizartearen benetako ordezkari gisa.

Gaur, inoiz baino gehiago, funtsezkoa da neskatoei transmititzea ezin dutela ezer lortu. Aukera hor dago, eta emakumeok harrapatu egin behar dugu, gizartean dagokigun postua betetzeko eta aurrera egiteko gure ekarpena egiteko.

Aitak esaten zidanean nigan konfiantza nuela, ondo egingo nuela, hegoak ematen zizkidala… zaharrago sentitzen nintzela, indartsu, eta edozer gauza lor nezakeela… Mahaia jartzeko esaten zidanean ere, ondo egingo nuelakoan nengoen, inork ez baitzuen mahaia nik baino hobeto jartzen…

Banner Home

IRAKURRI INTERESATZEN ZAIZUNA
Harpidetu gure newsletterra eta aurkitu milioi bat istorio txiki.