Eduki publikatzailea

IDAZLEA:
ELKARRIZKETAGILEA:
Cruz Roja
  • Gurutze Gorriak eta Gizakia eta Lurraldea Elkarteak “Mikroplastikoen jarraipen-sarea borondatezko lanaren bidez” izeneko txostenean, LIBERA proiektuaren barruan, mikroplastikoak lurralde nazionaleko ibai, erreka eta hondartzetan ohikoagoak direla adierazten da.

Espainiako 15 autonomia-erkidegotako 14 ibai eta 14 hondartzatan aurkitu dira mikroplastikoak. Horixe ondorioztatu du Gurutze Gorriak eta Gizakia eta Lurraldea Elkarteak (HyT) egindako ‘Mikroplastikoen jarraipen-sareak ibaietan eta kostaldeko eremuetan boluntarioen bidez’ txostenak, LIBERA proiektuan sartutakoak. Era horretan, hondakin horiek ia ingurune natural guztietara nola iristen diren ohartarazten du.

Gogoan izan behar da mikroplastikoak 5 mm-tik beherako plastiko-zati txikiak eta deribatuak direla, eta pixkanaka degradatzen direla ingurunean, kanpoko agenteekiko erresistentziaren ondorioz. Kasu batzuetan, elementu horiek tamaina horrekin fabrikatzen dira jatorrian. Gaur egun, mikroplastiko horiek habitat gehienetan daude. Urtero 10 milioi tona zabor inguru iristen dira ozeanora, eta horietatik %80 jatorri plastikokoak dira.

Laginen ehuneko ehunean zuntzak, zatiak, filmak eta belakiak aurkitu dira.

Baina itsasoak ez ezik, ibaiek eta errekek ere mikroplastikoak dituzte. Ondorio horretara iristeko, 200 boluntario inguruk 24.000 litro ur baino gehiago bildu dituzte kayak-en kanpainetan 2021 eta 2022 artean, eta 3.000 liburu inguru ibai eta erreketan. Laginen ehuneko ehunean zuntzak, zatiak, filmak eta belakiak aurkitu dira; hori, neurri batean, gero eta arropa sintetiko gehiago egoteari egozten zaio, eta, erabili eta garbitu ondoren, zuntz sintetikoak askatzen ditu, ibaietara eta erreketara iristen direnak, eta hortik itsasora.

Ibaietako laginketa egiteko, laginketa-kitak bidali dira: tresna iragazle bat, soka bat, bi eskularru-pare, ontzi bat, ur oxigenatuko poto bat, errotuladore ezabaezin bat, bi iragazki eta bi pote, lagin-elkarrizketarako. Kayak-en kasuan, bestalde, kit hori iragazte-aparatuaren bidez bereizi da, eta ez da aldatu. Laginak HyT laborategira bidali dira, eta hark 2020an erakunde horrek argitaratutako protokoloaren arabera prozesatu eta aztertu ditu.

Kanpaina hori 2021ean hasi zen Gurutze Gorriaren eta HyT-ren eskutik, LIBERA proiektuaren bitartekotzari eta laguntzari esker, ibai eta kostaldeetako mikroplastikoak antolatu, prestatu, lagindu eta aztertzeko. Horren bidez, hainbat puntutan dauden mikroplastikoei buruzko datuak hartu nahi dira, gune horietan dauden kutsatzaileen jarraipena egiteko sarea osatu, gizartea inplikatu eta arazoa zabaldu, kontzientziak aldatzeko.

Botones Donaciones

Banner Home

IRAKURRI INTERESATZEN ZAIZUNA
Harpidetu gure newsletterra eta aurkitu milioi bat istorio txiki.