Eduki publikatzailea

150 urte Nafarroako Gurutze Gorriko bataila batean lehen aldiz esku hartu zeneti
SOROSPENAK
11/05/2022
IDAZLEA:
ELKARRIZKETAGILEA:
Cruz Roja
IDAZLEA:
ELKARRIZKETAGILEA:
Cruz Roja
  • III. Karlistadak Karlos VII.aren eta Amadeo I.a Savoiakoaren aldekoen aurka egin zuen, eta hildako eta zauritu ugari utzi zituen bere atzean. Nafarroako Gurutze Gorriaren lehen hitzaldia izan zen.

Iruñean sortu ondoren, 1864ko uztailaren 5ean, Nafarroako Gurutze Gorriak 8 urte geroago, 1872ko maiatzaren 5ean, egin zuen bere lehen hitzaldia gudu-zelaian. Dagoeneko 150 urte igaro dira gertaera esanguratsu hartatik, III. karlistaldiaren hasieran sartu zena eta Orokietan (Nafarroa) gertatu zena, eta efemeridea ospatzeko, Nafarroako Gurutze Gorriak unean uneko birsortze historikoa egin du.

Gatazkaren laugarren egunean, tropa karlistak Orokietan bildu ziren Karlos Borboikoa (Karlos VII.a), garai hartan Saboiako Amadeo I.a liberalak zuen tronuaren erregegaia, Espainian sartu ondoren. Amadeistek tropa karlisten kokapen eta egoera kaxkarraren berri izan zutenean, Moriones jenerala buru zutela, eraso gogor eta ustekabeko baten bidez aurre egiteko agindu zuten. Gudua ordu eta erdiz luzatu zen Karlos VII.aren jarraitzaileek amore eman zuten arte, eta balantze negargarria izan zuen: 38 hildako, 10 zauritu eta 749 preso karlista; eta, alderdi amadeistan, 6 hildako eta 24 zauritu.

Nicaso Landa, Espainiako Gurutze Gorriaren sortzailea eta mediku militarra, borroka hasi zenetik zegoen armada amadeistan. Hala eta guztiz ere, argi izan zuen neutraltasunez jokatu behar zela, zauritutako pertsonak artatzeko Genevako lehen Konbentzioko akordioei jarraituz. Horregatik, ospitale bat ezarri zuen herriko lehen etxean, eta bertan zaurituak iritsi ziren bi bandoetatik (bereziki karlistak) gau osoan zehar.

Gerta zitekeena aurreikusiz, Nafarroako Gurutze Gorriko Batzordea, dohainen bidez, ekipamenduz eta pertsonal sanitarioaz hornitu zen, eta hurrengo egunean, maiatzaren 5ean, Orokieta lekualdatu zuen. Espainiako Gurutze Gorriaren lehen “anbulantzia” izan zen, Erakundearen bandera zeramana, gurutze gorri bat hondo zuriaren gainean, artean ezezaguna zena, eta gaur egun mundu osoko ikur ezagunenetako bat dena.

Iruñera eraman zituzten zauritu gehienak, baina, larritasunaren ondorioz, 12k ezin izan zuten, eta osasun-taldeko kide batzuk haiekin geratu ziren. “Landako kamilleroak” deiturikoak hilaren 11n itzuliko ziren berriro bailarara, zauriturik larrienak jasotzera, eta haien kopurua 19ra igo zen. Iristean, haietako 2 hilda zeuden; gainerakoak, bi aldeetakoak, lekuz aldatu zituzten. 12 larrienak ohatiletan jarri ziren, lau gizonek garraiatuak bakoitza, eta hirurogeita hamar gehiago erreleborako. Irurtzunera iristean, bi tren-bagoi zituzten Iruñeko ospitale militarrera eramateko zain.

Jatorriei omenaldia egitea

Espainiako Gurutze Gorriak gudu-zelaian egindako lehen esku-hartze hartatik 150 urtera, José María Turudi-ren zuzendaritzapean, Orokietak gertatutakoa berpiztu du berriro, XIX. mendean espezializatutako eta garaiko armen erabileran espezializatutako jolas-taldeetako kideen eta Nafarroako Antzerki Eskolako kideen, zalditarien, Gurutze Gorriko boluntarioen eta Orokietako egoiliarren 150 parte-hartzaileren bitartez. Orokietaren birsorkuntzan, gainera, ez dira falta izan Nafarroako Gurutze Gorriak gordetzen duen garaiko elementu historikoak, hala nola “Landakoko ganbarazainek” eraman zuten Gurutze Gorriaren lehen bandera

Botones Donaciones

Banner Home

IRAKURRI INTERESATZEN ZAIZUNA
Harpidetu gure newsletterra eta aurkitu milioi bat istorio txiki.