Publicador de continguts

ESCRIT PER:
ENTREVISTA PER:
Cruz Roja
  • Cada any milers de joves a Espanya aconsegueixen la majoria d'edat havent crescut sota el Sistema de Protecció a la Infància, és a dir, separats de les seves famílies per haver patit situacions de desemparament. La Creu Roja llança una guia per ajudar-los a fer front a la vida adulta.

18 anys. Una xifra que suposa tot un món: l'entrada oficial a la vida adulta. Milers de joves a Espanya aconsegueixen aquesta majoria d'edat havent crescut sota el Sistema de Protecció a la Infància, això és, que han estat separats de les seves respectives famílies per haver patit situacions de desemparament. En el moment en què surten del Sistema (quan es compleixen els 18 anys) han d'enfrontar-se a una emancipació precoç per a la qual no sempre estan preparats. Per això la Creu Roja ha llançat “I ara què?”, una guia que facilita aquest procés.

La guia “I ara què?” és un instrument dirigit específicament a joves en situació d’extutela o risc social que, a través d'un llenguatge directe, pròxim i des del “tu a tu” pretén oferir-los informació, orientació i coneixements útils en el seu procés d'emancipació. “Aquests joves han d'assumir el procés d'emancipació 12 anys abans que qualsevol altre jove del nostre país, recordem que la mitjana d'edat d'emancipació a Espanya s’acosta als 30 anys”, explica Carlos Chana, responsable del Programa d'Infància en Dificultat Social de la Creu Roja.

“Són nois i noies que sofreixen en una certa forma un segon abandó en arribar a la majoria edat. D'una banda, el que va fer que creixessin sota el Sistema de Protecció a la Infància i, de l’altra, el que sofreixen als 18 anys quan han de sortir del context de protecció a la infància i assumir les regnes de la seva vida a tots els nivells”, afegeix. I puntualitza: “A la nostra societat és pràcticament impossible que un jove de 18 anys pugui assumir el 100% dels requeriments que exigeix ser independent. Aquests joves, a més de tot el viscut al llarg de la seva història, compten amb escassos suports socials que actuïn com una ‘xarxa protectora’ per si els seus desitjos i expectatives fracassen…”.

De la universitat a les mans de qui més ho necessita gràcies a la Creu Roja

“I ara què?” va néixer a la fi de l'any 2020 com un projecte d'un grup d'alumnes de la Universitat Francesc de Vitòria i Santander Universitats que es va posar en contacte amb la Creu Roja: volien que el seu projecte de treball final ajudés joves de la seva mateixa edat que estiguessin en condicions més difícils que les seves. “Ha estat un procés col·laboratiu molt interessant”, precisa Carlos Chana.

Per a això, la guia està dividida en quatre grans blocs: salut, gestions bàsiques, formació i ocupació, ciutadania i actualitat. El primer, la salut, no només es basa en el fet de menjar bé, sinó que existeixen molts altres  factors a tenir en compte: des de la salut física fins a la mental passant per la salut sexual, temes com les ETS i els mètodes d'anticoncepció.

El segon tema, sobre gestions bàsiques, gira entorn del món laboral, obrir-se un compte bancari, llogar un pis, buscar ocupació o fer la declaració de la renda. El tercer tracta fonamentalment de la formació: beques, cursos, i altres aspectes que cal conèixer relatius a aquesta qüestió. Finalment, en l'apartat de ciutadania i actualitat, s'exposa com és viure en societat, tant pel que fa als drets com a les obligacions.

Des de la Creu Roja adverteixen: no és necessari llegir-se la guia de cop i no hi ha cap examen en acabar-la. L'objectiu és llegir-la segons els interessos que tingui cada persona o el que necessiti a cada moment. “És una guia interactiva pensada perquè pugui ser utilitzada per els i les joves des del mòbil i que ofereix informació pràctica sobre els elements clau necessaris per a la vida autònoma”, corrobora el responsable del Programa d'Infància en Dificultat Social de Creu Roja.

La Creu Roja treballa en l'acompanyament social i educatiu a l'emancipació des dels anys 90. Amb aquest recurs, aferma la seva vocació i recorda que acompanyar qui més el necessita forma part del seu ADN.

Botones Donaciones

Banner Home

LLEGEIX EL QUE T´INTERESSA
Subscriu-te a la nostra newsletter i descobreix un milió de petites històries.