A actualidade de Cruz Vermella

Language Selector

Salvamento Marítimo: una alianza que salva vidas y protege el planeta - Ahora

Nested Applications

50 anos salvando vidas e protexendo o planeta: así é o Programa de salvamento marítimo de Cruz Vermella

REPORTAXES

50 ANOS SALVANDO VIDAS E PROTEXENDO O PLANETA: ASÍ É O PROGRAMA DE SALVAMENTO MARÍTIMO DE CRUZ VERMELLA

50 anos salvando vidas e protexendo o planeta: así é o Programa de salvamento marítimo de Cruz Vermella
No mar nunca estamos sós. A pesar da súa inmensidade, moitas son as persoas que colaboran para protexernos e axudarnos. Este ano fanse 50 anos do nacemento da Cruz Vermella do Mar, enfocada ao labor humanitario neste medio. O seu principal obxectivo foi (e segue sendo) salvar vidas e protexer o medio ambiente. Así é como o fan.

contenidos salvamento maritimo

Cruz Roja

ESCRITO POR:
ENTREVISTA POR:
Cruz Roja

Banner Compártelo Reportaje Pequeño

parte 1 salvamento maritimo

«O mar non ten camiños, o mar non ten explicacións», dicía o novelista e dramaturgo italiano Alessandro Baricco. O mar, esa gran masa de auga salgada que abraza a Terra, cobre máis do 70 % da superficie terrestre —tal é a súa importancia—. Amado por algunhas persoas, temido por outras, o mar é un dos nosos bens máis prezados. 

Este ano fanse 50 anos do nacemento da Cruz Vermella do Mar, enfocada ao labor humanitario no medio marítimo. Uns anos máis tarde, en 1995, Cruz Vermella asinou un acordo con Salvamento Marítimo (entidade pública adscrita ao Ministerio de Transportes, Mobilidade e Axenda Urbana) e creouse así unha poderosa sinerxía entre ambas as organizacións que segue dúas premisas principais: a procura e salvamento das persoas en perigo no mar e a loita contra a contaminación mariña. 

Un compromiso asinado desde entón con plans de acción anuais e promovido en 2019 cunha extensión de catro anos máis co fin de garantir unha maior e máis efectiva cobertura conxunta das augas costeiras.

Cruz Vermella leva 50 anos realizando labores humanitarios no medio marítimo

Durante o ano 2020, preto de 2000 persoas participaron como persoal voluntario de Cruz Vermella en actividades desenvolvidas no Programa de salvamento marítimo no ámbito do litoral peninsular, nos arquipélagos e nas cidades autónomas. Un ano no que se realizaron un total de 3172 intervencións en España, das cales, 1328 estiveron dedicadas á formación e adestramento das tripulacións encargadas de dar resposta ante calquera emerxencia xurdida no mar.

O resultado da importante acción de Cruz Vermella de 2020 plásmase tamén nas cifras totais de persoas que recibiron asistencia directa. O ano pasado, 1124 persoas foron rescatadas por atoparse en risco de afogar, por precisar asistencia e/ou evacuación sanitaria ou por ser o obxectivo directo de distintas operacións de procura e rastrexo. Un compromiso de ambas as organizacións que, non cabe dúbida, salva vidas.

E non só iso: tamén lle axuda ao planeta. En materia de loita contra a contaminación mariña (LCC), o número de intervencións de Cruz Vermella incrementouse en máis de 30 % en 2020 con respecto ao ano anterior (2019). Concretamente, producíronse un total de 105 intervencións de emerxencia para a contención e/ou dispersión de axentes contaminantes, entre outras accións.

O labor de Cruz Vermella no mar acumula non poucos relatos incribles que poñen o foco nos heroes e heroínas que navegan polos mares e loitan para que haxa un final feliz en todas as historias, xa sexan humanitarias ou ambientais. Aquí, algunhas desas historias.

parte 2 salvamento maritimo

11 anos no mar 

 

José Malvido ten claro o momento no que a súa vida cambiou de rumbo: aos 36 anos. Foi o momento no que se deu conta da súa vocación «oculta»: o mar. Antes, José traballaba de administrativo, pero decidiu cambialo todo por gozar do océano. Desde hai once anos, ademais, forma parte do Equipo de Cruz Vermella en Cádiz, onde foi persoal técnico e continúa, hoxe en día, de voluntario.

«Levo inscrito desde hai 11 anos, pero é certo que as saídas son puntuais», confesa, humilde, José. «Vaise acumulando experiencia, pero non tanta como un quixese. Non sempre podo participar todo o que me gustaría», conta este gaditano que, actualmente, é patrón profesional da mariña mercante. A pesar diso, sempre atopa ocos para axudar desde Cruz Vermella. «Cando estou libre, comunícollo ao responsable do programa e chámame se hai algunha actuación ou mantemento», informa.

«Axudarlle a alguén no medio mariño é bastante reconfortante. Cando o sofres estando fóra, sabes o difícil que é solucionar segundo que situacións: mal tempo, avarías…», afirma. José recoñece tamén que o problema migratorio é un asunto que o preocupa e que lle afecta de maneira especial á súa localidade. «Es consciente do problema que hai», sinala. Por iso, «se eu podo facer algo para que esas persoas que están no mar non teñan un problema, fágoo. Por iso nunca deixei de ser voluntario», expresa.

«Axudarlle a alguén no medio mariño é bastante reconfortante», afirma José Malvido.

Unha vocación que, por certo, é a proba de vento e marea. «A ninguén lle gusta estar fóra con mal tempo, pero, grazas a vivir situacións complicadas, tes a capacidade para poder xestionalas», di este voluntario da Cruz Vermella en Cádiz. «Non só por ter barco e arrincalo ou saber manexar o temón significa que saibas navegar. Aí fóra hai que ter a mente moi fría», engade, reflexivo. De feito, non son poucas as veces que tiveron que rescatar xente precisamente por estes motivos.
 

«Axudarlle a alguén no medio mariño é bastante reconfortante», afirma José Malvido.

José lembra tres mozos que saíran no verán navegar co fin de ver golfiños e cetáceos. «Non tiveron en conta a cantidade de combustible e tivemos que ir por eles ao medio do Estreito. Estaban mortos de medo porque había un gran mercante que pasaba moi preto. A corrente, de feito, levábaos cara a Málaga e tivémonos que desprazar entre 10 e 15 millas do porto de Tarifa», lembra José, que valora que, malia a súa intención ser «boa», tiñan «pouca preparación».

No Estreito existen «tantas e tan fortes» correntes que, en palabras de José, é difícil atoparse con moita contaminación. A pesar diso, é consciente de que, malia non ser visible, o lixo existe. «En xeral, hai moito plástico», menciona. Fronte a esta situación, con todo, móstrase positivo e lembra que os progresos da tecnoloxía nos mercantes están a contribuír a iso. Un mar de posibilidades (nunca mellor dito) ábrese ante as persoas que, como José, aman tanto o que nos rodea.

parte 3 salvamento maritimo

Unha enxeñeira naval que fai de patroa 

 

Andrea Gómez, unha moza enxeñeira naval de 27 anos, é consciente de que moitos dos seus días amencen cansos. Un día como hoxe, xusto ao terminar a súa xornada laboral, pon rumbo á base de Salvamento Marítimo da Coruña, onde é voluntaria. «Chegarei á casa rebentada, mañá pensarei “ai, pero quen me manda a min!”, pero vaia, isto é así», resolve pragmática cando se lle pregunta como compaxina o traballo co voluntariado.

Non tiña coñecementos específicos, pero debido ao seu voluntariado converteuse en socorrista e patroa

Comezou a súa relación con Cruz Vermella hai case dez anos. «Unha amiga comentoume que se metera de voluntaria. Pensei que era moi interesante e, cando descubrín que había unha base de mar (e o mar tírame bastante), non dubidei en meterme», explica. Non tiña coñecementos específicos, pero debido ao seu voluntariado converteuse en socorrista e patroa.

Ademais diso, Cruz Vermella axudoulle noutros aspectos, «no persoal», matiza Andrea. «Axudoume a medrar como persoa», conta. O seu obxectivo agora? Converterse nunha «boa» patroa. E, chegada a circunstancia de enfrontarse a unha emerxencia, «sacala adiante perfectamente».

parte canarias

Uns sorrisos que o valen todo 

José Carmelo Campos leva desde o 2001 en Cruz Vermella, pero a espiral do mar non se lle meteu dentro ata hai un par de anos; precisamente, por un compañeiro da organización. Agora, é referente en socorros e emerxencias na Asemblea de Telde (Las Palmas, Canarias), onde as accións máis habituais do Programa de salvamento marítimo pasan pola busca e o rescate (en 2020, prestaron 221 servizos e atenderon a 624 persoas en Canarias), e os temas ambientais. 

Cando se trata de axudar, os horarios non importan

«Lembro un día que estabamos navegando e dixéronnos que había unha patera con migrantes a bordo que ía cara a Maspalomas, que podería chocar contra as rochas», conta este voluntario. «Cando nos viron chegar, a alegría das súas caras... foi incrible», engade.

E é que, cando se trata de axudar, ás veces non importan os horarios. «A nós activáronnos de madrugada algunhas veces estando na casa, pero non pensas noutra cousa máis que en saír e axudar os demais», explica. «Saber que estás a axudar a outras persoas e, sobre todo, ver os seus sorrisos cando chegas» é, para José Carmelo, indescritible e emocionante. 
 

parte 4 salvamento maritimo

Un rescate atípico… e algo animal 

 

O Equipo de Salvamento Marítimo de Cruz Vermella en Laredo (Cantabria) recibiu hai un tempo unha chamada pouco usual: dous veciños atoparan atrapada unha vaca nunha rocha. Esta precipitouse desde o alto dun cantil de 20 metros e, segundo o gandeiro propietario, as autoridades dependentes do Goberno vían «imposible» poñer en marcha a operación para socorrela polas dificultades técnicas que entrañaba. 

Malia o cansazo e desorientación da vaca, lograron levala a terra firme sen máis feridas que algunha rabuñadura ocasional

O Equipo de Salvamento Marítimo formado por voluntarios e voluntarias de Cruz Vermella avaliou o caso para explorar todas as posibilidades e, finalmente, ideou un sistema para salvar a vaca mediante un arnés confeccionado grazas a un conxunto de boias, cabos e garrafas, que permitía soportar o peso do animal, ao que tiveron que arrastrar por mar co reto que iso implicaba. Malia o cansazo e a desorientación da vaca, lograron levala a terra firme sen máis feridas que algunha rabuñadura ocasional.

En total, preto de 17 voluntarios e voluntarias sumaron forzas durante máis de seis horas para que o rescate á vaca saíse adiante. Un proceso «complicado», en palabras de Alesander Ruiz, voluntario do Equipo de Salvamento Marítimo e que, sen a colaboración de todo o equipo, sería «imposible» levar a cabo. 

parte baleares

Voluntaria nácese e tamén se fai 

O caso de Pitu , voluntaria e patroa da embarcación do Equipo de Salvamento e Socorrismo Acuático de Cruz Vermella Baleares, é moi especial. Sufriu un accidente no mar hai uns anos e as persoas que a rescataron eran, na súa maioría, voluntarias. Nese momento pensou en como devolverlles o favor e decidiu dar un paso á fronte e unirse á organización, onde ingresou en decembro de 2019.

Desde entón, participou en diferentes actividades do movemento, como regatas, prácticas de rescate acuático… Actualmente, ademais, é patroa de embarcación, algo que compaxina co seu traballo como bióloga en proxectos relacionados coa posidonia oceánica. 

Doutra banda, o Servizo de Salvamento Marítimo da Cruz Vermella Baleares realizou en 2019 máis de 60 intervencións entre as dúas estacións onde operan (a estación de Salvamento de Sóller, e a estación de Salvamento de Sant Antoni de Portmany). Destas, a maior parte foron actividades de remolque de embarcacións á deriva ou avariadas, así como exercicios de adestramento, busca e rastrexo, asistencia sanitaria, evacuación sanitaria e asistencia técnica. O servizo tamén prevé outras actividades relacionadas coa redución e prevención da contaminación da contorna mariña. 
 

parte 5 salvamento maritimo

De futbolista profesional a amante do mar 

 

Pasar do estable terreo de xogo ao mar podería ser un paso difícil para algúns, pero non para o exfutbolista Dani Mallo. «Non tiña experiencia previa en salvamento marítimo nin en actividades acuáticas, pero os meus compañeiros e compañeiras acolléronme como un máis. Agora son un apaixonado do mar e do traballo como voluntario», confesa este deportista que agora traballa para o Sindicato de Futbolistas e é voluntario de Cruz Vermella na Base de Salvamento Marítimo da Coruña desde hai dous anos.

Pero, de onde veu a idea de apuntarse a Cruz Vermella? «Pola miña muller», confesa Dani. «Ela era voluntaria en temas sociais e animoume a botarlles unha man aos demais». Cando Dani chegou á organización, propuxéronlle formar parte de Salvamento Marítimo, unha área da que non sabía moito. Para iso, tivo que prepararse ao máximo. 

«A formación é moi importante», recalca este voluntario. «Independentemente dos rescates, tamén aprendín de primeiros auxilios, de temas de emerxencias… podo botar unha man cando sexa se é necesario. Gústame estar preparado para axudar, iso é o que máis valoro», reflexiona Dani. 
 

Non hai que terlle medo, por suposto que non, pero si hai que respectalo

 

«É certo que Cruz Vermella ten uns medios que Salvamento Marítimo non posúe, como embarcacións máis pequenas e áxiles que poden acceder a zonas onde as de Salvamento non poden chegar», concreta, como son as zonas máis costeiras, recónditas ou rompentes. «Pero si, sempre estamos ás ordes de Salvamento Marítimo», di.

As tarefas específicas dependen, iso si, de cada semana. «Facemos preventivos, patrullas; colaboración en eventos como regatas, travesías a nado… e, por suposto, emerxencias», explica. Estes últimos meses, no inverno, sobre todo dedicáronse a vixilancia costeira; no verán, doutra banda, abundan máis as regatas, as probas náuticas e mesmo as travesías a nado.

«Retirar un tronco pode parecer algo pouco importante, pero en realidade é perigoso. Tomámolo como algo moi importante. Ao final, alguén pode ter un impacto con el, incluso un afundimento», argumenta. Por iso, Dani admite que non ten ningún problema en botarlle horas; e mesmo lle gustaría colaborar máis se tivese máis tempo. «Non tiña moita relación antes co mar, pero agora estou enganchadísimo», engade.

Ese é o motivo polo que tamén o aspecto deste voluntario se nubra ao falar de contaminación e os seus efectos nos océanos. «En calquera servizo que fagamos acabamos co barco cheo de residuos. Bricks, plásticos… cousas que son evitables, que non marchan polo retrete. É unha mágoa que sexa algo rutineiro porque, ao final, este é o noso planeta. Non temos outro», alerta.

De todo o aprendido nos últimos anos sendo voluntario de Cruz Vermella, Dani non dubida en destacar: «A respectar o mar». «É bonito, fermoso; pódeche brindar momentos de liberdade… pero é un medio cambiante, cheo de incerteza, que encerra moitos perigos: correntes, mareas, rompentes…», incide. «Non hai que terlle medo, por suposto que non, pero si hai que respectalo», conclúe. 
 

 

 

parte cv

Cando o mar sae de dentro 

Para o voluntario da Cruz Vermella València, Rafael Chordá, o mar é algo que sae de dentro. Rafael empezou a súa andaina coa organización ao redor de 1975, concretamente con Cruz Vermella Mocidade. Pero, cando tivo a oportunidade de pasarse ao servizo de Salvamento Marítimo, fíxoo. «Por aquela época eramos bastante mozos todos e empezamos a sacar as titulacións», conta este voluntario que ten agora mesmo 61 anos.

O básico, incide, é que che guste axudar a xente. Ademais, o mar ten que atraparte dalgunha maneira. «A min sempre foi o que me gustou, desde que teño uso de razón», advirte Rafael, que engade que o medio mariño sempre foi a súa paixón e aínda hoxe o continúa sendo. «O mar tenche que nacer», sostén.

Respecto das activacións, a saír en calquera momento cando o chamen, a Rafael non lle custa. «É unha cousa que ninguén te obriga: fala ti porque queres», apunta sobre o voluntariado. Existen infinidade de anécdotas, pero el destaca unha: a primeira. «Sempre me acordarei da primeira persoa que saquei do mar, un señor ao que reanimamos e puidemos sacalo dunha parada. Sempre o levarei no recordo. Quedóuseme gravada a súa cara», narra.

Na Comunidade Valenciana, Cruz Vermella realizou 556 intervencións, asistiu a 158 persoas e realizou un traballo de sensibilización sobre 1850 persoas. Por outra banda, actualmente 445 persoas son voluntarias do Servizo de Salvamento Marítimo.

"O mar tenche que nacer"

De cara ao verán e á maior actividade que se vai a desenvolver no mar, Rafael só ten unha palabra en mente: «prudencia». Tamén enumera unha serie de recomendacións: os patróns (que son os que asumen o risco de sacar as persoas ao mar) deben ter experiencia (ou «que fagan por tela»); a embarcación debe estar revisada e con todo en condicións; e, en caso de dúbida, é mellor pedir axuda canto antes. «En cinco minutos pódese volver todo na túa contra, así que é mellor non esperar ao último momento», suxire Rafael. E a súa, non cabe dúbida, é a voz da experiencia.

parte 6 salvamento maritimo

A Cruz Vermella do Mar fai 50 anos

 

A vocación de Cruz Vermella polo mar remóntase ao mes de xullo de 1971. Neste ano, Cruz Vermella crea a Cruz Vermella do Mar, enfocada ao labor humanitario neste medio. Só un ano máis tarde, en 1972, a Sociedade Española de Salvamento de Náufragos —creada en 1880—, intégrase en Cruz Vermella con todos os seus bens, dereitos e obrigacións reforzando así a capacidade desta última no desenvolvemento da actividade de Salvamento Marítimo.

Uns anos despois, en 1977, realízase un convenio coa entón Subsecretaría da Mariña Mercante (hoxe Dirección Xeral da Mariña Mercante) e a Cruz Vermella. Doce anos despois, en outubro de 1989, asínase un novo acordo entre o Ministerio de Transportes, Turismo e Comunicacións (actualmente Ministerio de Transportes, Mobilidade e Axenda Urbana) e Cruz Vermella, que non se materializa ata os anos 1991/92. En 1991, precisamente, ponse en marcha o primeiro Plan nacional de salvamento por parte da Administración española.

Nese momento, o modelo organizativo polo que se aposta é pola coordinación de todos os medios capaces de realizar tarefas de procura e salvamento marítimo tal e como propugnan o convenio de Hamburgo e os manuais de procura e salvamento da OMI (Organización Marítima Internacional). Tamén se segue o modelo doutras organizacións SAR (organizacións de procura e salvamento), compostas por organismos e institucións capaces de realizar tarefas de salvamento sempre baixo a coordinación e dirección dos centros dependentes da Administración do Estado. 

Tras definir os aspectos loxísticos e operativos, prodúcese unha nova acción conxunta entre a Dirección Xeral da Mariña Mercante e Cruz Vermella Española en 1992. Finalmente, tres anos despois, en 1995, asínase o Convenio Marco de Cooperación entre Salvamento Marítimo e Cruz Vermella, que deixa sen efecto todos os acordos e plans anteriores e persegue un mesmo fin: colaborar na procura e salvamento das persoas en perigo no mar e loitar contra a contaminación mariña.

Banner Compártelo Reportaje

Banner Home

LE O QUE CHE INTERESA
Subscrébete á nosa newsletter e descobre un millón de pequenas historias