Publicador de continguts

Sense treva: la Creu Roja es mobilitza davant els 6 incendis que han afectat Catalunya
SOCORS
29/07/2021
ESCRIT PER:
ENTREVISTA PER:
Cruz Roja
ESCRIT PER:
ENTREVISTA PER:
Cruz Roja
  • Sis incendis forestals en menys de quinze dies. Les muntanyes i els boscos de Catalunya viuen un mes de juliol devastador.

Diferents localitzacions, però elements comuns: l'abandonament dels boscos, o la negligència de la mà de l'home juntament amb sl'escassetat de pluges i l'augment de les temperatures; i el mateix desenllaç que es tradueix en pols, cendres i quilòmetres de vegetació arrasada. Afortunadament, no hi ha hagut víctimes mortals, però les pèrdues ambientals són enormes. La Creu Roja, com sempre quan hi ha una emergència d'aquest tipus, ha tingut una presència important.

De fet, en aquesta temporada d'incendis fins ara, la Creu Roja ha mobilitzat només a Catalunya més de 600 persones entre voluntaris i personal tècnic, ha gestionat 4 refugis d'emergència temporals per acollir veïns, veïns, joves i nens desallotjats de les poblacions,   masies i cases de colònies de la zona afectades pels incendis.  Per tot això, han intervingut més de 40 vehicles, entre els quals destaquen 2 vehicles d'avituallament i el Centre Mòbil d'Operacions

L'incendi de Castellví de Rosanes i Martorell, a Barcelona, va ser el primer. El foc va començar el 13 de juliol i va cremar unes 225 hectàrees, la majoria forestals. El foc va ser causat presumptament per espurnes d'equips de soldadura que van saltar a la vegetació durant treballs de manteniment no autoritzats. La Creu Roja va donar-hi suport logístic a través de voluntaris i personal tècnic i també amb vehicles. Durant 48 hores es va habilitar un dispositiu d’avituallament,, per donar suport als equips d'emergència (Bombers, Mossos d'Esquadra,   Protecció Civil, ADF, Agents Rurals, Servei d'Emergències Mèdiques, Guàrdia Civil i Policia Local) que estaven treballant per controlar l'incendi.

Només dos dies després, un altre incendi es va originar a la demarcació de Girona, que va arrasar 415 hectàrees, la major part de la massa forestal i que va afectar principalment el parc natural del Cap de Creus.  Les investigacions indiquen que es una burilla de cigarreta mal apagada possiblement va encendre la vegetació del costat de la carretera que uneix Llançà amb el Port de la Selva.  El vent de tramuntana i la manca de pluja van fer la resta. La Creu Roja va enviar suport logístic de Llançà, Girona i Tarragona i es va activar el vehicle d'avituallament per donar suport als bombers. Una vintena de voluntaris i tècnics; diversos vehicles de suport, entre ells el Centre Mòbil d'Operacions, que proporcionava una connexió estable amb les forces de seguretat que estaven a terreny, i un camió 4x4 totalment equipat que garanteix el lliurament d'aliments i materials necessaris per equipar un refugi temporal a qualsevol punt de Catalunya en cas d'emergència, es van desplaçar a la zona. El foc també va activar l'Equip de Resposta Immediata en Emergències  (ERIE)  d’allotjament temporal que s'encarregava d'instal·lar els albergs per allotjar la població que havia de ser desallotjada. El 18 de juliol, els Bombers van comunicar que l'incendi estava estabilitzat.

Però la calma va tenir una curta durada. Quatre dies després, un incendi al massís del Montgrí  (Baix Empordà, Girona) va reactivar els equips d'emergència. Per prevenció, 135 menors i 15 monitors van ser evacuats d'una casa de colònies propera. L'Assemblea Local de la Creu Roja a Torroella de Montgrí va habilitar un centre esportiu per a l'arribada de menors. La Creu Roja va intervenir mobilitzant cinc vehicles, el Centre Mòbil d'Operacions i el vehicle d'avituallament, a més de mobilitzar 18 professionals.

La zona entre la demarcació de Tarragona i Barcelona, concretament entre les comarques de la Conca de Barberà i l'Anoia, tampoc s'han salvat les flames. Santa Coloma de Queralt ha estat l'últim i més devastador incendi de l'estiu fins ara, que afortunadament, ha estat controlat pels bombers de la Generalitat aquest dilluns, 26 de juliol. El foc ha cremat 1.700 hectàrees, ha consumit la Serra de Queralt i ha obligat a desallotjar més d'un centenar de persones, i a confinar-ne d’altres als municipis de Sant Martí de Tous –població on la Creu Roja hi té el seu nou Centre Humanitari, per a la gestió i distribució d'ajuda humanitària nacional i internacional– i Santa Maria de Miralles.

Un cap de setmana complicat, ja que a Ventalló (Girona) també es va haver de fer front simultàniament un altre incendi que ha acabat amb 52 hectàrees arrasades. En els dos incendis, la Creu Roja va ser-hi present a través dels seus vehicles de suport logístic i el 4x4, amb personal tècnic i voluntari desplaçat. En el cas de Santa Coloma de Queralt, la Creu Roja va instal·lar dos albergs, un a Sant Martí de Tous i un altre a Santa Maria de Miralles amb capacitat per a 20 persones. El voluntariat de la Creu Roja va gestionar les necessitats bàsiques dels veïns afectats oferint-los aigua i alimentació.

En aquestes emergències, la Creu Roja informava contínuament de la mobilització de recursos propis en funció de l'evolució dels incendis. Amb la premissa que "la informació salva vides", la informació es va difondre com un servei públic en  temps real a través de les xarxes socials, com Twitter, Facebook, Youtube i Instagram. En resum, es van publicar 73 missatges que van arribar a 525.372 impressions i van generar 25.000 interaccions, la qual cosa significa una alta taxa d'interacció dels lectors.

Amb la premissa que "la informació salva vides", la informació es va difondre com un servei públic en temps real a través de les xarxes socials

El factor humà darrere del 98% dels incendis forestals

Segons dades del Ministeri de l'Interior, el factor humà està darrere del 98% dels incendis forestals, per la qual cosa la prevenció és més necessària que mai. La Creu Roja llança una sèrie de consells per conscienciar la població sobre la implicació individual de cadascú de nosaltres en la cura del medi ambient i el respecte al medi ambient.

1. Emporta't totes les escombraries, també les restes orgàniques, tot i que són biodegradables causant un impacte visual. No tireu burilles de cigarreta a terra, guardeu-vos-les fins que pugueu llençar-les al contenidor adequat.
  2. No condueixis vehicles de motor fora de les zones permeses.
  3. Camina pels camins. No agafis dreceres ni facis nous camins: posa en perill la teva seguretat i la de l'hàbitat que recorres.
  4. No trenquis flors ni branques. Contribueix al manteniment dels ecosistemes.
  5. Respecta la fauna. No envaeixis el seu espai, ni facis sorolls (crits, música alta...) que puguin molestar els animals.

Botones Donaciones

Banner Home

LLEGEIX EL QUE T´INTERESSA
Subscriu-te a la nostra newsletter i descobreix un milió de petites històries.