Publicador de continguts

ESCRIT PER:
ENTREVISTA PER:
Cruz Roja
  • La bretxa digital fa referència a la desigualtat en l'accés, l'ús o l'impacte de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) entre grups socials. Un dels objectius de la Creu Roja és reduir aquesta bretxa al màxim.

“Soc gran, però no idiota”. Així de contundent es mostrava fa uns dies un septuagenari la reivindicació del qual s'ha fet viral: mitjançant una petició de change.org (que compta amb ni més ni menys que 374.000 signatures i no deixa de créixer), Carlos San Juan de Laorden, de 78 anys, ha demanat un tracte més humà a les sucursals bancàries. “Ara gairebé tot és per Internet... i no tots ens entenem amb les màquines. No ens mereixem aquesta exclusió”, ha reivindicat. Ell, no obstant, no és l'únic que pateix les conseqüències de veure com els serveis, de mica en mica, es desplacen a Internet i generen, per tant, una enorme bretxa respecte a aquells que no tenen manera de gestionar-los a través de la pantalla.

Els col·lectius vulnerables o les persones en risc d’exclusió social també coneixen (i pateixen) aquesta situació. Sovint són les que tenen més dificultats d’accedir a la informació per manca de recursos tecnològics, xarxes socials i familiars, o competències digitals. Sovint cal sumar-hi, a més, la barrera idiomàtica. Amb l'aparició i l'auge de la COVID-19 tot aquest context s'ha vist augmentat i la Creu Roja a Catalunya, en coordinació amb el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, ha activat dispositius de suport a la majoria d'assemblees locals del territori per tractar de reduir la bretxa digital al màxim; una actuació que es duu a terme des del desembre del 2021.

Fins ara, ja s’han atès unes 1.000 persone

Concretament, des de l'Organització s'està ajudant a accedir i descarregar-se el certificat COVID, un document que ara mateix és crucial per poder entrar a certs espais en algunes comunitats autònomes. Les persones que estan interessades en aquest servei només han de sol·licitar cita prèvia a l'oficina de la Creu Roja més propera i desplaçar-s’hi presencialment per dur a terme la descàrrega. Amb aquest acompanyament personalitzat, a més de donar suport a col·lectius que necessitin el document COVID però no sàpiguen com obtenir-lo, també es pretén descongestionar els Centres d'Atenció Primària.

Així ho confirma Eva González, tècnica de salut de la Creu Roja a la província de Barcelona. "Fa més d'un any que treballem amb el Departament de Salut de la Generalitat", adverteix. “Al desembre els centres d'atenció primària es van veure desbordats, no només per temes relacionats amb la COVID, sinó perquè la gent hi anava a demanar el certificat. Dins del projecte de salut comunitària hem mobilitzat recursos de la Creu Roja, especialment voluntariat promotor de salut, per acompanyar les persones amb dificultats per accedir a aquest tràmit sanitari”, explica. Fins ara, 70 oficines de tot Catalunya s'han posat a la disposició dels centres de salut per ajudar la gent a descarregar-se el certificat COVID. Es calcula que s'han atès unes 1.000 persones, “perfils habituals que la Creu Roja ja està acompanyant”, precisa González.

La Creu Roja aprofita l'ocasió, a més, per sensibilitzar els usuaris sobre les mesures de prevenció vigents, recordar-los que demanin cita per rebre la dosi de reforç següent i informar-los sobre la vacunació infantil. I és que, en aquest escenari, rebre informació fiable i de qualitat és imprescindible. “Un dels grans problemes són les ‘fake news’. Per això és important donar-los informació contrastada, fiable i senzilla sobre salut”, assenyala Eva González. Així, des de la Creu Roja també han difós les darreres mesures actualitzades dels organismes oficials, i fins i tot, s'han resolt dubtes sobre com actualitzar una recepta o com fer-se un test d'antígens.

Des de l'inici de la pandèmia, la Creu Roja ha portat a terme diferents accions de sensibilització, prevenció i promoció de la salut a l'àmbit comunitari adreçades a la població en general i, amb especial atenció, als col·lectius en risc de vulnerabilitat. Part d'aquestes intervencions han estat coordinades amb la Generalitat de Catalunya i amb altres administracions públiques i ajuntaments.

Botones Donaciones

ahoraRelatedNews

Banner Home

LLEGEIX EL QUE T´INTERESSA
Subscriu-te a la nostra newsletter i descobreix un milió de petites històries.