Publicador de continguts

Arkano: “Entre les eines que tenim en el dia a dia, la salvació és poder comptar amb el suport d’altres persones”
LA MIRADA DE
GUILLERMO RODRÍGUEZ 'ARKANO'
GUILLERMO RODRÍGUEZ 'ARKANO'
07/03/2023
ESCRIT PER:
ENTREVISTA PER:
Irene Herreras
07/03/2023
ESCRIT PER:
ENTREVISTA PER:
Irene Herreras
Raper

Raper, llegenda del freestyle a casa nostra i referent de tota una generació de joves, mai no li ha importat rimar sobre vivències íntimes i episodis personals foscos. Per a Guillermo Rodríguez, més conegut com a Arkano, la vinculació amb causes socials és fonamental en la seva vida. Ferm defensor de la teràpia, acaba de llançar Happyou, una app sobre salut mental i autoconeixement.

Raper

El teu nom és prou conegut entre els artistes actuals, tant nacionals com internacionals, però si busquem una altra definició podríem dir que ets un creador d'històries. A les teves lletres crees universos, personatges, en definitiva, ens expliques allò que tu vols explicar. Però, quant de tu hi ha i quant del que únicament veu la gent?

Realment de mi hi ha tot. Tot allò que acaba sent una creació parteix de les meves vivències, de la gent que m'envolta, de la meva història, fins i tot quan estic generant una història d'aparentment ficció, sempre hi ha part d'un mateix. El que em sembla més bonic de l'art és que quan escric o quan estic creant jo tinc una història al cap i dins de cada un dels receptors, mitjançant la seva interpretació, es genera una història diferent. Per a mi això és bonic, que d'una mateixa obra es puguin generar milers d'obres segons la percepció de cadascú.

Et resulta terapèutic el fet de poder expressar sense filtres qualsevol de les teves emocions, incloent les teves etapes personals més fosques, com ara ho fas en algun tema del teu últim disc? O tens una línia que prefereixes no creuar?

Em resulta molt terapèutic, recomano a tothom escriure i passar a un pla conscient tot allò que portem a dins. És molt necessari baixar a terra el que penses i el que sents per racionalitzar-ho. Tots tenim coses que ens produeixen més pudor mostrar en públic, però a mi m'agrada molt jugar amb això i ser molt transparent. M'ho passo bé creant amb la veritat i de vegades explico coses que potser són més dures, però és on crec que hi ha una conversa veritablement interessant amb l'oient. Si ens quedem a la superfície, difícilment es dona aquesta connexió entre creador i oient. Cal posar aquesta part de debò.

Per a molts i moltes joves ets un autèntic referent. Sents d'alguna manera el pes de la responsabilitat en el missatge que vols transmetre?

Sens dubte. Jo no puc controlar com cadascú es pren els meus missatges, llavors cal anar amb compte amb les coses que diràs perquè hi ha gent que veu molt clar que de vegades tenen un to irònic, però n'hi ha d'altres que capgiren i mal interpreten els missatges. Sempre tenint clar que per a mi no és una obligació que els artistes tinguin una implicació social, però en el meu cas, sí que decideixo tenir en compte aquesta responsabilitat.

La teva implicació en diverses causes socials, sobretot relacionades amb adolescents, sempre ha anat paral·lela a la teva trajectòria artística. Quina creus que és la clau per acostar-se a la població més jove i promoure valors com ara la solidaritat o la tolerància en una societat amb alts nivells de discurs d'odi?

Per començar, la comunicació ha de ser horitzontal, no cal parlar-los com si fossis un professor o el seu pare perquè, evidentment, un discurs així no calarà. Cal parlar-los amb un discurs assertiu, que no sigui alliçonador. Jo sempre intento tenir un discurs empàtic i parlar-los com ho faig amb els meus col·legues. Sí que és veritat que per part meva mai no hi ha hagut una estratègia per arribar als joves, simplement m'he anat mostrant el més natural possible i comunicant les meves idees com les sento.

"“PER ACOSTAR-SE ALS JOVES CAL PARLAR-LOS AMB UN DISCURS ASSERTIU, QUE NO SIGUI ALLIÇONADOR”"
FotoCita

Acabes de llançar “Happyou”, una app de registre d'experiències emocionals que permet fer una anàlisi funcional de la conducta. Per a un gran defensor de la salut mental com tu, què significa aquest projecte?

Per a mi és un projecte importantíssim. És un diari de registre d'experiències per intentar ser més conscients sobre en quines circumstàncies de la nostra vida es donen determinats contextos emocionals. Una de les primeres coses que es fa quan vas a teràpia és intentar ser conscient de què t'està passant pel cap, de què sents a cada moment. Nosaltres hem volgut treure aquest autoregistre en forma d'app perquè puguis enregistrar els teus moments ja sigui en fotos, text, àudio o vídeo, i que els tinguis associats a determinades àrees de la teva vida. A més, els pots ponderar en funció dels que siguin més importants. És una eina que pot ser molt útil a tota la gent que pugui estar interessada en l'autoconeixement.

La resposta que hem rebut ha estat molt positiva, ara mateix està en fase inicial perquè continuem desenvolupant-ne les funcionalitats. Vaig pujar un vídeo de llançament, presentant l'aplicació a les meves xarxes socials, i en poques hores va tenir més de 180 mil visites. La idea original la vam tenir Álex Gómez i jo, la vam proposar a Teralco, la desenvolupadora tecnològica del projecte, i més tard es va unir Conducteam, que és tot l'equip de psicòlegs que hi ha darrere encarregant-se d'incloure tips psicoeducatius i educar en salut mental.

Què diries a la persona que necessita demanar ajuda perquè necessita compartir els seus pensaments més íntims i no sap com fer-ho?

El primer que li diria és que, si pot, vagi a teràpia. D'altra banda, dins de les eines que tenim en el dia a dia, la salvació és poder comptar amb el suport d’altres persones. Ja només poder parlar amb algú, poder baixar a terra el que et passa i sentir-te escoltat, per a mi ja és crucial. El que és essencial i el que defenso és que es garanteixi que totes les persones que ho necessitin puguin tenir accés a teràpia psicològica.

Banner Home

LLEGEIX EL QUE T´INTERESSA
Subscriu-te a la nostra newsletter i descobreix un milió de petites històries.