• Contacte
  • Intranet
  • Identifica't
  • Sala de Premsa

Un any després de la DANA, la Creu Roja ja ha materialitzat el 54% de les donacions i atès més de 143.000 persones afectades - Creu Roja Catalunya

Segueix-nos

instagram

X

YouTube

Facebook

Flickr

Linkedin

Tiktok

Aplicacions anidades

Publicador de continguts

Un any després de la DANA, la Creu Roja ja ha materialitzat el 54% de les donacions i atès més de 143.000 persones afectades
Actualitat
d’o
28
2025
28 d’octubre Un any després de la DANA, la Creu Roja ja ha materialitzat el 54% de les donacions i atès més de 143.000 persones afectades
  • De les tres fases del Pla de Resposta, la Creu Roja treballa actualment en la recuperació, enfortiment i resiliència comunitària.

  • Fins ara, el 90% dels negocis que han rebut suport de la Creu Roja han aconseguit reprendre’n l’activitat i el 6% té previst noves contractacions, de manera que més de 6.100 persones han recuperat els seus mitjans de vida. 

  • Des de Catalunya, prop de 250 persones voluntàries van participar tant durant l’emergència com en l’actual fase de recuperació en tasques de suport i acompanyament a la població afectada.

Un any després que una DANA colpegés amb força l’Horta Sud de València i altres localitats de Conca, Albacete i Màlaga, i deixés darrere seu milers de persones afectades, infraestructures danyades, i comunitats impactades per una situació sense precedents al  país, la Creu Roja fa balanç de la seva intervenció: més de 143.000 persones ateses, 61,5 milions d'euros executats i una estratègia a tres anys reconstruint vides i comunitats.

Des del primer moment, la Creu Roja va activar un ambiciós Pla de Resposta a tres anys, amb un objectiu clar: no deixar ningú enrere i acompanyar les persones en la reconstrucció de les seves vides. Amb una dotació de 115 milions d'euros en donacions (48 milions de particulars, 58,7 d'empreses i fundacions, 5,5 d'altres Creus Roges i 2,8 d'administracions públiques), l'Organització ja ha executat el 54% dels fons, ha mobilitzat 7.000 persones (voluntàries i personal laboral)  i ha dut a terme prop de 490.000 assistències.

"La col·laboració amb entitats locals, empreses i donants ha estat clau per transformar l'ajuda en oportunitats reals de recuperació", destaca Herminia Magán, responsable del Pla de Resposta davant la Dana de la Creu Roja Espanyola”.

Resposta integral, centrada en les persones

El Pla de Resposta dissenyat per la Creu Roja ha permès articular una resposta integral, territorialitzada i centrada en les persones. Gràcies a la implicació del voluntariat, el personal laboral, les aliances amb empreses, administracions i entitats socials, s'han pogut canalitzar recursos i accions que van des del lliurament d'ajuts econòmics fins a la formació en preparació davant d'emergències futures.

Els primers dies, la prioritat va ser atendre necessitats bàsiques i garantir la seguretat de les persones. S’hi van desplegar equips de resposta immediata, s’hi van habilitar albergs temporals, es van distribuir aliments, aigua, kits d'higiene i descans i es va oferir suport psicosocial urgent. Aquesta fase va estar marcada per la rapidesa, la coordinació amb les autoritats i la mobilització de recursos humans i materials de la Creu Roja que es van mobilitzar des de totes les comunitats autònomes. Per cobrir les necessitats de la fase de resposta immediata, es van executar més de 9,2 milions d'euros.

A mesura que es va estabilitzar la situació, la Creu Roja va començar a identificar i valorar les necessitats a mitjà i llarg termini, entre les quals s'incloïen la rehabilitació d'habitatges, el lliurament d'electrodomèstics, la recuperació dels espais comunitaris i educatius i un aspecte molt a tenir en compte: el benestar emocional de les persones afectades. 

Entre les respostes ofertes en aquesta fase de recuperació destaca el lliurament de 22.673 targetes moneder per valor de 31.087.259 euros a famílies especialment vulnerables, que els ha permès decidir en què invertir l'ajuda segons les seves necessitats reals. 

A més, s'han identificat 3.068 negocis amb necessitat de suport, i s’han lliurat fins ara 2.547 ajuts econòmics i acompanyament per a la reactivació econòmica i l'ocupació, fet que ha suposat un import superior als 12,14 milions d'euros. Els negocis que han sol·licitat ajuda pertanyen principalment als sectors de serveis, indústria, construcció i agrícola.

Actualment, prop del 90% dels negocis que han rebut suport de la Creu Roja han aconseguit reprendre la seva activitat, i d'aquests, el 6% tenen previst fer noves contractacions. Això suposa que 6.177 persones han recuperat els seus mitjans de vida (autònomes i per compte d'altri), xifra que arriba a 10.347 persones si tenim en compte les unitats familiars que també s'han vist beneficiades per aquest suport.

D'altra banda, Creu Roja ha lliurat 14.510 electrodomèstics (rentadores, neveres, microones…), per valor superior als 3,7 milions d'euros, i ha rebut 342 sol·licituds per a la rehabilitació d'habitatges, actualment en tràmit. Entre les sol·licituds rebudes hi ha el canvi de portes i finestres, instal·lació elèctrica o reforma integral d'espais de l'habitatge com ara cuines o dormitoris.

La cura de la salut emocional en aquestes situacions és també molt important. D'aquesta manera, s'han fet 7.535 intervencions psicosocials individuals, a través de tallers de resiliència i activitats d'acompanyament emocional, especialment amb infància i joventut.

Paral·lelament, s'ha treballat per facilitar la mobilitat, l'autonomia i la seguretat de les persones, motiu pel qual s’han dut a terme 5.675 mobilitzacions amb cadires eruga elèctriques. Aquestes cadires peculiars, que compten amb un sistema de cadenes per “salvar” les escales, han suposat un important element per a persones amb mobilitat reduïda que, altrament no haurien pogut sortir de casa en trobar-se els ascensors fets malbé.

D'altra banda, s'han ofert 11.150 hores d'atenció domiciliària i s'han lliurat més de 400 productes de suport com llits articulats, cadires de rodes i caminadors, tot coordinat amb els serveis socials i de salut.

La Creu Roja també ha facilitat en 1.295 ocasions l'accés a drets i orientacions jurídiques, gràcies al suport de persones amb perfil jurídic que han acompanyat en accions relacionades amb les asseguradores o amb els canvis a la llei d'estrangeria. 

Enfortint capacitats 

Un cop superada la fase més crítica de l'emergència, i amb la recuperació en marxa, la Creu Roja ha orientat part de la seva estratègia cap a l'enfortiment de capacitats locals i la resiliència comunitària, entesa com la capacitat de les persones i comunitats per anticipar-se, resistir, adaptar-se i recuperar-se davant de futures emergències.

Seguint aquest objectiu, s'ha reforçat la xarxa territorial de la Creu Roja a València, amb l'obertura de nous punts de presència local i la recuperació de seus i magatzems afectats per continuar treballant les necessitats de les famílies d'aquestes zones.

Dins de les accions comunitàries i mediambientals, s'han recuperat espais esportius, s'han rehabilitat centres educatius i clubs esportius, s'ha recuperat material tecnològic i didàctic, i s'han fet tasques de rehabilitació d'entorns naturals, com el de l'Albufera, amb la participació de 189 persones voluntàries.

Amb aquestes accions es vol no només tornar la funcionalitat als centres educatius o espais de trobada, sinó també convertir-los en llocs segurs i preparats per a futures contingències. Per això, s'ha promogut l'escolta activa i el protagonisme de les persones afectades en el disseny de les respostes, el que ha permès enfortir-ne l'autonomia i la capacitat de decisió. A més, s'ha col·laborat amb entitats locals i empreses, que també han aportat recursos per a la recuperació d'instal·lacions esportives i educatives.

D'altra banda, s'han creat grups motors d'acció comunitària a municipis com Sedaví, Paiporta i Algemesí, amb l'objectiu de pilotar iniciatives de recuperació des de la pròpia comunitat, i s'han dut a terme activitats intergeneracionals, culturals i de lleure que han permès reconstruir vincles socials, especialment a zones on la DANA va afectar greument la convivència i el teixit social.

Suport de la Creu Roja Catalunya

Des de Catalunya, 248 persones voluntàries han participat en tasques de suport i acompanyament a la població afectada durant l’emergència i en l’actual etapa de recuperació.

Així, durant la fase d’emergència, es va desplaçar a València personal voluntari dels Equips d’Emergències, diversos vehicles logístics i el Centre Mòbil d’Operacions per participar en la neteja i rehabilitació de la zona afectada, així com en tasques de suport a la població, distribució d’aliments i aigua i acompanyament psicosocial.

Posteriorment, durant  l’etapa de recuperació, el voluntariat arribat de Catalunya ha pres part en tasques de distribució de productes de primera necessitat,  transport adaptat i suport psicosocial.

Infància i Joventut

Per a la Creu Roja, l'atenció i la cura de la infància i la joventut és sempre primordial, sobretot en situacions com les viscudes durant la DANA, i les conseqüències posteriors. En aquest sentit, Creu Roja Joventut, secció juvenil de l'Organització, s'ha abocat a dissenyar i dur a terme campaments, activitats lúdiques, acompanyament educatiu i lliurament de material escolar, que han arribat aproximadament a 3.000 nens, nenes i joves.

A més, s'han dut a terme tallers sobre trauma i resiliència en centres educatius, amb continguts adaptats a la infància i adolescència, centrats en el desenvolupament emocional, l'empatia, el maneig de l'estrès i la comprensió de situacions de crisi.

Aposta per la preparació davant de nous desafiaments

La preparació davant de desastres no és una cosa nova per a la Creu Roja. Per això, compta amb una Estratègia de Reducció de Riscos de Desastres que posa el focus a enfortir la resiliència de les comunitats i millorar-ne la capacitat de resposta davant d'emergències, cosa que s'aconsegueix a través de la promoció de la resiliència comunitària, la preparació i la resposta davant de desastres, i l'adaptació al canvi climàtic. Inclou també la capacitació per identificar riscos, la implementació de sistemes d'alerta primerenca i la realització d'activitats per mitigar els efectes del canvi climàtic.

La intervenció de la Creu Roja en aquesta DANA ha passat de la resposta urgent a l'emergència a una estratègia integral i sostinguda, que combina l'atenció a les necessitats immediates amb l'acompanyament a mitjà i llarg termini, la reconstrucció de mitjans de vida i la promoció de la resiliència comunitària, tot plegat amb una mirada centrada en les persones i en l'equitat.

En definitiva, l'enfortiment i la resiliència comunitària no són una fase final sinó una estratègia transversal que acompanya tot el procés de recuperació. La Creu Roja aposta per comunitats informades, cohesionades i preparades, capaces d'afrontar els desafiaments del present i del futur amb autonomia, solidaritat i capacitat de resposta.

En aquest sentit, s'estan duent a terme tallers de preparació davant de noves emergències, i s'han planificat simulacres i activitats pràctiques perquè les famílies puguin elaborar els seus propis plans d'emergència domèstics, incloent-hi rutes d'evacuació, punts de trobada i gestió de subministraments bàsics. 

Per tal de reforçar aquestes accions, s'han preparat motxilles d'emergència per lliurar a les persones participants dels tallers. Aquestes motxilles porten material essencial per estar preparats davant d'una nova emergència, com ara bateria solar, ràdio de dinamo, funda protectora de documentació, manta per a fred i calor, entre d'altres, i prioritzen aquells materials més difícils d'aconseguir al mercat, bé per l'estoc o pel cost.

“La generositat i el compromís de totes les persones, empreses i entitats ha estat fonamental per arribar a cada racó i construir plegats un camí cap a la resiliència”, conclou Herminia Magán.
 

Comparte este artículo:

Actualidad Titulo Home

Notícies