La Creu Roja sensibilitza sobre l’impacte del canvi climàtic en dones i nenes a través d’un còmic - Creu Roja Catalunya
Aplicacions anidades
Publicador de continguts
-
La publicació, de la il·lustradora Cristina Bueno, s’emmarca en la campanya “FEM Planeta”, que vol conscienciar sobre les causes i conseqüències desiguals que l’emergència climàtica té sobre dones i nenes en diferents lloc del món i a Catalunya.
-
En el marc d’aquest campanya s’ha elaborat també l’estudi “Canvi climàtic i gènere, una perspectiva global”, així com una proposta educativa per a les escoles.
Barcelona, 24 d’abril de 2025 – La Creu Roja, amb la col·laboració de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament, ha publicat el còmic 'El Club del Clima, una història sobre canvi climàtic i gènere”. Aquest recurs forma part de la campanya “FEM PLANETA”, una iniciativa que vol despertar la consciència crítica de la societat catalana sobre les conseqüències desiguals de l’emergència climàtica en dones i nenes tant a escala local com global.
Amb aquest objectiu, la campanya posa el focus en Catalunya així com en països com Colòmbia, Guatemala, Moçambic, el Sàhara, l’Afganistan i l’Iran.
La iniciativa s’ha presentat avui a Barcelona i ha comptat amb la participació de diferents persones implicades en el projecte: Jon Olano i Mercè Cisneros, del C3-Centre for Climate Change (Universitat Rovira i Virgili); Cristina Bueno, autora i il·lustradora del còmic; Anna de León (editora a Norma editorial); Laia Serra (ambientòloga i Dra. en relacions internacionals) i estudiants de 5è de primària de l’Escola Josep Maria Jujol de Barcelona. A l’acte també hi ha estat present Josep Quitet, president de la Creu Roja a Catalunya.
Canvi climàtic, gènere i accés a l’educació
La campanya mostra el canvi climàtic i la desigualtat de gènere com dos dels grans reptes que marcaran decisivament les pròximes dècades i destaca la necessitat que les societats del Nord i el Sud global facin front de manera conjunta als efectes que la crisi climàtica té i tindrà sobre les persones, els ecosistemes vius i els sistemes naturals.
En aquesta línia, en el marc del projecte s’ha elaborat, unal’estudi “Canvi climàtic i gènere perspectiva global”, que analitza les causes estructurals (socials, polítiques, econòmiques i culturals) que provoquen aquestes desigualtats.
La campanya compta també amb l’esmentat còmic, “El Club del Clima: una història sobre canvi climàtic i gènere”, un relat emocionant en què un grup d’infants de diversos països s’uneixen per entendre què està passant al planeta i es plantegen una pregunta inquietant: per què cada cop hi ha menys nenes que poden anar a escola?.
La iniciativa s’acompanya d’una proposta educativa, dirigida a l’alumnat de 5è i 6è de primària, que combina l'aprenentatge a l’aula amb un audiollibre i diferents activitats pràctiques.
Diàleg intergeneracional
Configurat com un espai intergeneracional compartit, l’acte de presentació del còmic ha comptat amb un diàleg centrat en la intersecció entre canvi climàtic i gènere i, posteriorment, amb un espai en què s’ha aprofundit en el procés de creació artística del còmic basat en la investigació i recollida d’històries de vida de dones procedents de diversos territoris del món.
Durant l’acte, Josep Quitet, president de la Creu Roja, ha posat en relleu que “la crisi climàtica no és neutra en gènere. Les dones i les nenes d’arreu del món viuen els efectes d’aquesta emergència d’una manera molt més dura, sovint interseccionada amb altres formes de discriminació: des de la pobresa energètica fins al desplaçament forçós o la pèrdua d’oportunitats educatives”.
L’acte ha finalitzat amb la posada en comú d’idees i reflexions sorgides entorn de la temàtica central del projecte i la signatura d’exemplars del còmic per part de Cristina Bueno.
MÉS INFORMACIÓ
Lloc web: FEM.Planeta.org