• Contacte
  • Intranet
  • Identifica't
  • Sala de Premsa

La Creu Roja envia ajut humanitari des de Catalunya per a més d’11.000 persones afectades pel conflicte d’Ucraïna - Creu Roja Catalunya

Aplicacions anidades

Publicador de continguts

de
2022
08 de març La Creu Roja envia ajut humanitari des de Catalunya per a més d’11.000 persones afectades pel conflicte d’Ucraïna
  • Aquest dimarts han sortit del Centre Humanitari de la Creu Roja, a Sant Martí de Tous (Anoia) tres tràilers amb articles de primera necessitat preposicionats i especialitzats per a grans catàstrofes per valor de més de 129.000 euros.

• A Hongria, la Federació Internacional de la Creu Roja hi té un magatzem de distribució per a la resta de països de la zona afectada pel conflicte (Ucraïna, Polònia, Romania, Moldàvia, Rússia, Eslovàquia).

• En el marc de l’operació de suport a Ucraïna, aquest enviament se suma a la recollida de fons posada en marxa des de l’inici de la crisi i al servei de restabliment de contacte familiar.

• És el tercer enviament humanitari que fa la Creu Roja Espanyola a la zona des de divendres passat per valor de més de mig milió d’euros.

En coordinació amb la Federació Internacional de Societats de la Creu Roja i de la Mitja Lluna Roja (FICR), la Creu Roja ha fet aquest dimarts, des de Catalunya, un enviament d'ajuda humanitària amb destinació a Hongria, on la FICR hi té un magatzem regional des del qual distribueix l'ajut a la resta de països afectats per la crisi (Ucraïna, Polònia, Romania, Moldàvia, Rússia i Eslovàquia) en funció de les necessitats detectades.

El comboi ha partit del Centre Humanitari de Sant Martí de Tous (Anoia) amb ajut per a més d’11.000 persones i que consisteix en 1.913 kits de cuina familiar per a 5 persones, 1.600 mantes i 5.000 tendals plàstics per aïllar de la pluja i el fred. En total més de 42.000 kg de material humanitari per valor 129.080 euros.
El material que s’envia preposicionat al Centre Humanitari respon a estàndards que estableix la FICR per a grans catàstrofes. Segons Enric Morist, coordinador de la Creu Roja a Catalunya, “es tracta de productes molt especialitzats com, per exemple, mantes ignífugues que també repel·leixen l’aigua, que fa servir la FICR a tot el món en situacions d’emergència i que hem pogut adquirir gràcies a les donacions de persones, empreses i institucions”.

L’organització prioritza la captació de fons per poder ajudar les societats nacionals de la Creu Roja a la zona i facilitar que adquireixin els productes bàsics que necessiten als mercats locals. “Per la nostra experiència considerem millor comprar als mercats locals, no només per sostenir la seva economia,  sinó també per rapidesa, per eficàcia i perquè assegurem la traçabilitat que per a nosaltres és fonamental”, afirma Josep Quitet, president de la Creu Roja a Catalunya.

Ajut de la Creu Roja

Aquest és el tercer enviament humanitari que fa la Creu Roja Espanyola a la zona des de divendres passat amb un valor global de més de mig milió d’euros. En total, la Creu Roja haurà enviat més de 5.000 kits de cuina, prop de 10.000 mantes i 16.000 tendals plàstics per aïllar de la pluja i el fred.

A més d'aquesta ajuda en espècie, la Creu Roja ja ha enviat 25.000 euros del Fons d'Emergències a Ucraïna, i està col·laborant amb la Creu Roja Danesa en la resposta a les persones afectades a la regió sud-oest d'Ucraïna i a la frontera amb Romania (distribucions d’articles bàsics de primera necessitat i atenció psicosocial). També ha activat el programa de restabliment de contacte per ajudar a localitzar familiars amb qui s'hagi perdut el contacte arran del conflicte.

D’altra banda, la Creu Roja ha habilitat dispositius d’atenció a persones refugiades acabades d’arribar a l’estació de Sants de Barcelona i a l’aeroport del Prat. L’organització els ofereix acompanyament, avituallament, assessorament legal i, si cal, acollida. Durant el cap de setmana passat van arribar per aquesta via unes 500 persones, de les quals 1 de cada 5 va demanar suport i allotjament a la Creu Roja.

Restabliment de contacte familiar

La Creu Roja, durant els gairebé vuit anys de conflicte, ha estat treballant a la regió del Donbass atenent  la població civil, subministrant articles de primera necessitat i assistència sanitària, o restablint serveis essencials, com l'abastament d'aigua. Avui dia, la prioritat és ajudar la població civil en els moments de més tensió i ansietat.

Durant els darrers anys milers de persones, civils i combatents, han mort o han estat ferides i 1.800 estan registrades com a desaparegudes per la Creu Roja Ucraïnesa i el Comitè Internacional de la Creu Roja. Vuit anys de conflicte, sumats a les restriccions de moviment degudes a la pandèmia, han impedit a moltes persones veure els seus familiars a l'altra banda de la línia de contacte.

Com a conseqüència de l'escalada del conflicte i els desplaçaments de població, el contacte amb familiars i persones estimades es pot veure agreujat. En aquest context, té especial importància el servei de 'Restabliment del contacte familiar' que la Creu Roja Espanyola (en coordinació amb el Moviment Internacional de la Creu Roja i de la Mitja Lluna Roja) ha posat a disposició de la població ucraïnesa resident a l'estat , que pot ajudar a localitzar familiars amb qui s'hagi perdut el contacte des que va escalar el conflicte.

Així, per a les persones que ho necessitin, hi ha un formulari web a la pàgina de Creu Roja on es pot accedir a aquest servei.

Campanya de captació de fons

De manera paral·lela, la Creu Roja fa una crida a aconseguir fons amb què atendre les necessitats humanitàries de la població afectada a Ucraïna i països veïns. Es pot col·laborar a través de www.creuroja.org, mitjançant l'enviament d’SMS amb la paraula UCRANIA al 38088 per donar 3 €, o mitjançant BIZUM al 33512, a més dels canals tradicionals de transferència bancària i telèfon 900 104 971.

La Creu Roja no té previst obrir centres de recollida d'aliments, ni medicaments ni altres tipus d'articles. L'organització garanteix que les persones reben el suport que necessiten i que aquest suport sigui de la manera més eficaç i eficient possible.

Pot ser molt difícil classificar, emmagatzemar, transportar i distribuir béns com roba, aliments, articles de la llar, medicaments… Aquests reptes, units a les dificultats de transport i a la cadena de subministrament logístic en un escenari que canvia ràpidament -tant per l'evolució del conflicte a Ucraïna com pels desplaçaments de població a altres països- fan molt difícil garantir l'adequat maneig i distribució dels béns i que aquests responguin a les necessitats de la població.

Les contribucions econòmiques a la Creu Roja o a altres organitzacions que responguin a sol·licituds de suport a la regió permeten respondre de manera més eficient a les necessitats de la població.

Intervenció del Moviment Internacional de la Creu Roja

S'estima que hi ha 18 milions de persones afectades pel conflicte i amb necessitats de cobertures bàsiques (higiene, abric, cuina…), accés a aigua segura, assistència sanitària, protecció i restabliment de contactes familiars.  La Creu Roja Ucraïna assisteix les persones afectades en àrees en què l'accés als serveis de salut és limitat i els proporciona formació en primers auxilis i assistència amb equips mòbils de salut, atenció psicològica i psicosocial,  suport en mitjans de vida i informació sobre l'artilleria sense explotar, entre altres.

En els darrers dies, la Creu Roja ha salvat 50 vides gràcies a l'evacuació i l'assistència sanitària, i més de 30.000 persones han rebut assistència amb articles d'emergència i aliments. També s'ha donat suport per a la reubicació a zones més segures, amb especial atenció a les persones amb discapacitat, i s'estan habilitant centres de recepció a escoles i altres edificis comunitaris per albergar el creixent nombre de persones desplaçades.

Paral·lelament, s'ha obert una línia d'atenció telefònica per proporcionar suport psicosocial al personal i voluntariat de la mateixa Creu Roja Ucraïnesa. Totes les Societats Nacionals dels països veïns estan prestant assistència a les persones que creuen la frontera, amb especial presència de la Creu Roja a Polònia, Romania, Eslovàquia, Rússia, Moldàvia, Lituània i Hongria. La Creu Roja polonesa, per exemple, ha establert punts humanitaris d'atenció en cinc dels vuit llocs fronterers habilitats des d’on proporciona assistència sanitària urgent, suport psicosocial i allotjament temporal i distribueix aliments i estris bàsics.

Comparte este artículo:

Actualidad Titulo Home