• Contacte
  • Intranet
  • Identifica't
  • Sala de Premsa

La Creu Roja augmenta d’un 31% l’atenció de persones en extrema vulnerabilitat a Catalunya el 2022 - Creu Roja Catalunya

Aplicacions anidades

Publicador de continguts

de
2023
17 de maig La Creu Roja augmenta d’un 31% l’atenció de persones en extrema vulnerabilitat a Catalunya el 2022
  • Durant 2022, s’han atès 157.656 persones en situació d’extrema vulnerabilitat, un 31% més des de 2019. És la xifra més alta dels darrers 4 anys.

• 591.266 persones han rebut suport de l’organització el 2022: 422.000 persones a Catalunya (el 57%, dones) i la resta són persones ateses en projectes de Cooperació internacional.

• El 2022 ha tornat a posar a prova la capacitat d'adaptació de la institució humanitària: l'escalada del conflicte a Ucraïna ha provocat una arribada de persones refugiades sense precedents. S’han atès més de 42.000 persones ucraïneses només a Catalunya (el 82% del total de les persones refugiades).

• Des de l’àmbit d’Ocupació, 3 de cada 10 persones sense feina o en situació de precarietat laboral amb què s’ha treballat han trobat una feina. S’han inserit més de 2.000 persones al mercat laboral, el 80% dones.

Al llarg de 2022, la Creu Roja ha atès 422.324 persones a Catalunya en el conjunt dels seus diferents àmbits d’intervenció, el 57% de les quals han estat dones. Si es tenen en compte les persones beneficiàries dels projectes de Cooperació internacional, la xifra supera el mig milió i arriba a les 591.266 persones.

Cal remarcar que l’organització ha incrementat en un 31% el nombre de persones ateses en situació d’extrema vulnerabilitat. En total, 157.656 persones han rebut suport per cobrir necessitats bàsiques d’alimentació, higiene, material escolar, ajuts per fer front als subministraments bàsics... Es tracta de la xifra més alta dels darrers 4 anys i reflecteix un augment sostingut de la pobresa estructural aguditzada a causa de la crisi generada per la pandèmia, el canvi climàtic i el conflicte d’Ucraïna.

Davant aquesta situació, l'organització ha posat en marxa durant l’any passat el Pla Creu Roja Reacciona, una resposta directa, immediata i propera davant la crisi que vol respondre a les creixents necessitats de la població en un context d'increment continuat dels preus de béns i serveis bàsics. Només a Catalunya s’hi han destinat més de 800.000 euros procedents de fons propis i s’ha fet una crida per captar fons privats i públics. L’objectiu és oferir una atenció integral a les persones en situació vulnerable, no només cobrint les seves necessitats més immediates, sinó promovent-ne la recuperació de l’autonomia econòmica i personal.

En aquesta línia, la Creu Roja ha implementat programes d’ocupació i d’inserció laboral a través dels quals s’han atès 7.070 persones, de les quals 2.051 han estat inserides al mercat laboral, el 80% dones. És a dir, 3 de cada 10 persones sense feina o en situació de precarietat laboral amb què s’ha treballat han trobat una feina.

Resposta al conflicte d’Ucraïna

El 2022 ha tornat a posar a prova la capacitat d'adaptació de la institució humanitària: l'escalada del conflicte a Ucraïna ha provocat una arribada de persones refugiades sense precedents. Durant l’any passat, la Creu Roja ha donat assistència a Catalunya a 42.800 persones arribades d'aquest país i n’ha allotjades 20.791 a 41 municipis, en el marc del programa d'acollida i integració del Ministeri d’Inclusió, Migracions i Seguretat Social. Actualment, 2.000 continuen en els recursos de primera acollida i unes 400 ja estan preparades per a l'autonomia.

El col·lectiu ucraïnès ha representat el 82% del total de persones refugiades amb què la Creu Roja ha treballat durant l’any passat.
Deixant de banda aquest grup, la majoria de persones ateses procedeixen principalment de Colòmbia i Veneçuela, seguides de les de Rússia, Geòrgia, Perú i Hondures. En total, l’organització ha atès 52.417 refugiats amb l'objectiu de garantir-ne la protecció i la integració social.

La base social i pressupostària

A Catalunya, l'organització va tancar el 2022 amb un equip de voluntariat format per 20.272 persones, el 61% de les quals són dones; amb 222.107 persones i empreses sòcies, i amb una plantilla tècnica de 1.670 persones (el 73,70% dones i el 26,30% homes).

El 2022 el pressupost de la Creu Roja ha superat els 154 milions d’euros, un augment fruit principalment de l’emergència d’Ucraïna i també del creixement de les col·laboracions empresarials. Per desenvolupar la seva tasca social i humanitària, la Creu Roja compta amb 327 punts de presència arreu del territori català. Totes aquestes activitats i projectes han estat possibles gràcies al suport que l’organització rep per part de la societat, empreses, administracions i la ciutadania en general.

Dades i reptes

Testimonis